maanantai 6. toukokuuta 2019

Väriä pintaan

Kevät tulla jollottaa. Mersu on vielä maalarilla, mutta siellä se edistyy. Tänään tuli kuvia kun oli saatu konepelti, kattoluukku ja takaluukun kansi väriin.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 576)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 576)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 576)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 576)Kuva

Tuossa vappuna päätin pikaisesti fiksata tuon takapenkin kuntoon, kun se on tuolla varastossa pyörinyt koko kevään. Tuohan oli ihan hyvässä kunnossa jo lähtökohtaisesti, mutta muutama pikku paikka siellä ja täällä vaati huomiota. Aloitin homman pesemällä nahat melko rajulla 50:50 seoksella autoglymin powermaxilla, sitten kuivaus ja vähän lämpöä puhaltimella niin sai parit rutut oiottua. Seuraavaksi rasvanpoistolla koko penkki läpi ja toistamiseen kuivaus.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Rikkoontuneita pintoja hieraisin kevyesti karhuntassulla, ja laitoin niihin ohuelti nahkakittiä. Ei nyt sattunut olemaan mustaa kittiä hyllyssä niin käytin beigeä.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Taas lämmitellään, uusintakierros kitillä, lämmitellään, ja sitten kevyt tasoitushionta 400 paperilla. Uus rasvapesu, kuivaus ja päälle SEM nahkamaali.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Annoin kuivaa vuorokauden ja käsittelin prestan nahanhoitovoiteella. Kevyt kiillotus mikrokuituliinalla ja bueno.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Tuohon aiemmin mainittuun veljen kakkosneloseen hankin 390mm sport ratin nahkaisena, joka vaati myös hieman fiksausta. Tässä myös tööttiverhoilun mersunmerkin reikä oli revennyt, joten se piti liimata.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Ratti oli vähän rujo, mutta kohtuu hyvä lähtökohta. Pesin tämän myös alkuun powermaxilla ja kuivasin. Sen jälkeen pyyhkäisin kehän maalittomat alueet ”nukkaantuneet” kiillotuskoneella rättilaikalla, niin sain ne karvat alas.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Sen jälkeen rasvapesu ja maalittomat alueet liimasin umpeen nahkaliimalla. Kuivattelua, kevyt hionta ja SEM päälle. Mersun merkin kiillottelin vielä uudenveroiseksi.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Historian havinaa


Kuva

Postissa saapui miellyttävä paketti auton toiselta omistajalta. Kuoressa huippukuntoiset huolto- ja käyttöohjevihko. Ensimmäinen huolto on tehty kuten asiaan kuuluu, lähi-idässä. Seuraavat huollot ovatkin tehty Veholla Helsingissä, muutamaa ylimääräistä öljy vaihtoa lukuunottamatta. Huoltokirja on täydellinen 178tkm saakka, mutta vielä yksi Vehon leima löytyy 210tkm kohdalta vuodelta -96.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva


Mikä parasta, toisen omistajan kautta sain myös yhteystiedot auton ensimmäiselle omistajalle, joka on hankkinut sen uutena Saudeista. Häneltä löytyi myös mittava historiikki autoa koskien, mukaan lukien ajopäiväkirja aina 79tkm saakka, paksu nippu alkuperäisiä Vehon kuitteja, sekä alkuperäisiä auton esite materiaaleja ja ostokuitit. Auton historian selviäminen on melkein verrattavissa lottovoittoon, sillä se nostaa valmiin auton kokonaisarvoa merkittävästi.


11/1985 – 7/1987 Saudi-Arabia & 7/1987 – 17.5.2004 Suomi.
Herra X (1.om) Helsingistä, Imatran voiman työnjohtaja, oli komennuksella Saudi-Arabiassa 1985, josta hän osti tämän auton uutena. Auto tuotiin muuttoautona Suomeen 1987, jolloin se rekisteröitiin Suomeen ja sai tunnuksen BET-816. X piti autoa aina vuoteen 2004 saakka, eli lähes 20-vuotta. Viimeiset vuodet X:n omistusaikana auto seisoi pitkiä aikoja, joka saattoi edesauttaa ruosteongelmien muodostumista. Auton huoltokirjaa on X:n omistusaikana täytetty yli 230tkm saakka.

17.5.2004 – 18.9.2010
Herra Y (2.om) Petäjävedeltä osti auton X:ltä 2004. Auto palveli pääasiassa käyttöajossa reilun 10tkm verran. Loppuaikana Y ajoi auton alustan kiveen Lapissa, jonka seurauksena moottorin öljypohja halkesi ja alusta koki nähtävästi muitakin vaurioita mm. takaiskari ja kallistuksenvakaajan pystytanko katkaisivat. Y myi auton korjattavaksi Z:lle mittarissa 239tkm.


18.9.2010 – 19.6.2016
Herra Z (3.om) Saarijärveltä osti auton lähinnä varaosakäyttöön toisen 2.3-16 Mercedeksen kunnostusta varten. Tästä huolimatta auton öljypohja vaihdettiin ehjään, ja sitä kunnostettiin toimintakykyiseksi. Auto seisoi Z:lla pihassa noin kaksi vuotta, mutta sitä ei juurikaan ehditty purkaa. Ainoastaan auton alkuperäinen nahkasisusta oli siirretty toiseen autoon ja se oli korvattu Karo-versiolla. Z myi molemmat autot W:lle 2016.


19.6.2016 – 15.9.2018
Herra W (4.om) Saarijärveltä osti auton 2016, toisen 16v mersun kylkiäisenä. W:n tarkoitus oli alunperin entisöidä auto MR kuntoon, mutta tilan ja ajan puute sai W:n tekemään päätöksen vain yhden 16v:n kunnostamisesta. W myi auton projektikuntoisena Antti Asunmaalle 2018 syyskuussa. Ennen kaupantekoa auton alkuperäinen musta nahkasisusta siirrettiin takaisin paikalleen.


15.9.2018 -
Antti Asunmaa (5.om) Lahdesta osti pahasti projektikuntoisen auton W:ltä Saarijärveltä. Auton kunnostus aloitettiin heti syksyllä 2018.

Pikku fiksailua On tullut myös harrastettua, vaikka pääasiassa aika menikin käyttiksen jarruremontissa. Takaloosterin muovit oli vähän rujot, joten saivat kevyen Maston käsittelyn. Nyt näyttää taas hyvältä. Hirveän paljon ei ole tullut värkättyä, kun viime viikko meni autotallin siivoamiseen ja uudelleen maalaukseen. Toisaalta nyt on mukavampi jatkaa kokoonpanoa siistissä tallissa.

Zoom in (real dimensions: 576 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Maalaushommia



Noniin, siellä lepää nyt koppa maalarilla.

Zoom in (real dimensions: 576 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 576 x 768)Kuva


Maalaamosta saattin samalla reissulla osa irtohilppeistä takasin. Laatu mielestäni ensiluokkaista, mutta ovat jo kerenneet pölyttymään maalaamossa niin pahoin, ettei niistä nyt juurikaan mitään pysty kuvista sanoa. Putsailen nuo sitten vasta kun alan laittaa paikalleen.

Zoom in (real dimensions: 576 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 432 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 432 x 768)Kuva

Tuossa aikaisemmin kunnostin yhdet lampunpesimen varret, mutta ne olikin väärät 124:n varret. Hommasin 201:n varret jotka vaati vähän töitä. Toisesta oli pesunesteen suutin katkennut ja ne on tässämallissa kiinteästi niitattu runkoon. Joutu purkamaan niittauksen ja korjaamaan suuttimen irrallaan muovihitsaamalla. Sitten piti hommata uus niitti joka löytyi nippelitepolta ja taas saatiin paketti kasaan. Hiekkapuhallus ja värit päälle. Myös sulat purin ja vaihdoin niihin uudet kumit.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Kattoluukun mekanismit tuli entrattua, niin ei tarvi senkään jämähtämistä stressata.

Zoom in (real dimensions: 576 x 768)Kuva

Velimies Petrille haettiin tollanen -89 ihan ekoja muovikylkisiä oleva lankku. Suht kivoilla herkuilla, 260E autom. musta 2.srj nahka, 4xsähkölasit, s.luukku, s.verho, niskat, ilmastointi ym. Tämä otetaan tässä kesällä työnalle ja viimeistellään MR kuntoiseksi. Lokarit menee maalaukseen, mutta muutoin ruosteeton koppa, joten päästään helpolla sen suhteen. Pikku hipostelua sieltä täältä. Tammikuussa sitten tulee ikä täyteen.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva