Vihdoin pääsin muutamaksi päiväksi tekemään autoa Pohjanmaalle. Heti
saapumispäivänä piti saada irrotettua vanha takakelkka, että saan
maalattua jouset ja vakaajan. En saanut ketään kaveriksi talliin, mutta
homma onnistui kohtuullisen näppärästi yksinkin. Kun auto saatiin
nosturille, nostin sen ylös ja asettelin pukit kelkan alle. Seuraavaksi
irrottelin bensalinjan, ABS anturin ja muita tiellä olevia osia. Sitten
laskin autoa pukkien päälle ja avasin kelkan pultit. Muuta ei tarvinnut
kun nostaa auto ylös ja kelkka jäi pukeille.
Kelkan
alta ei oltu vielä maalattu pohjaa, joten ensimmäisenä vuorossa oli
tietenkin harjaus, pesu ja maalaus. Seuraavaksi irrottelin vanhat rapeat
jarruputket ja taittelin tilalle uudet. Tasonsäädön hydrauliöljyputket
olivat osittain uusittu jonkun aiemman omistajan toimesta, joten niille
ei tarvinnut tehdä mitään.
Kun
ilta oli vielä nuori, puhdistin jouset ja vakaajan sekä ruiskuttelin ne
uudelleen mustaksi. Seuraavana aamuna nostimme Tuomon kanssa uuden
kelkan pukeille, ja toisen laskiessa autoa toinen sihtasi sitä
paikalleen. Homma meni varsin näppärästi ja pultit löysivät paikkansa
nopeasti. Sitten vuorossa oli jousten ja uusien iskarien asennus.
Hyvällä puristimella homma hoitui jällleen kohtuullisen näppärästi,
mutta apukädet oli tarpeen tuossakin. Vauhdikkaalla tahdilla paikalleen
lyötiin vetarit ja perä johon oli aiemmin vaihdettu uudet tiivisteet.
Perään lykkäsin Liqui Molyn 85W90 Hypoidit.
Niputtamista
oli vielä jonkun verran, tasonsäädön säädin, jarruletkut, bensalinja,
ABS anturi jne. Näiden jälkeen paikalleen löysi käsijarrun linkku ja
vaijerit. Sitten kardaania paikalleen ja lopuksi lämpösuojat putkille.
Viimeinen lämpösuoja konehuoneen päähän vaati, että myös etupään
jarruputket on vedetty, jarruputkien vetoa ennen oli kuitenkin saatava
tehostin irti maalausta varten ja tehostimen alta piti myös saada
maalattua osa konehuonetta. Kun nyt purkamaan lähti niin samalla vaihtui
poljinpakettiin kytkimen sylinteri kun näytti vanha vuotavan. Näiden
pikku viivästysten jälkeen sain vihdoin viimeisenkin suojapellin
paikalleen ja pääsi untenmaille.
Kolmantena
päivänä asensimme kahteen pekkaan putkiston kannakkeineen. Samaan
syssyyn paikalle pamahti tuulilasin asentaja, joten tuli sekin
hoidettua. Lasin asennuksen jälkeen pääsin jatkamaan jarrujen ilmausta
joka hoitui paineilmakäyttöisen ilmaajan avulla varsin näppärästi, mutta
pyysin vielä 70-kymppistä äitiäni pumppaamaan jarrua, että saan
varmasti ilmat pois. Kytkin ilmaantui pelkällä pumppauksella, jota
saikin hetken tehdä.
Pohjaan
löysi tiensä vielä bensapumpun ja tukivarsien muovikuoret ja etupäähän
pohjamuovi. Loppuilta meni etulokareita asentaessa. Vielä jäi paljon
säädettävää mm. Ovien suhteen, että kaikki istuu hienosti.
Pikkutunneilla ratustin vielä takaovien lasit paikalleen, mutta etulasit
jätin suosiolla seuraavaan kertaan.. olihan siinä taas riittävästi
tekemistä näin kesäloman kunniaksi. Nyt saa taas jatkaa lomailua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti