Nyt kun auto alkoi olla visuaalisesti näyttävä, oli aika ottaa tekniikka tarkempaan syyniin. Ensimmäinen itseä häiritsevä asia, oli ilmastoinnin naputtava ääni, joka johtui viallisesta askel/läppämoottorista kojelaudan sisällä. Tämä on C/A209 sekä W203:ssa hyvin tavanomainen vika. Askelmoottoreita saa purkuautoista tai Ebaysta ihan kympeillä, mutta suurin ongelma on työ. Tämä nimittäin vaatii kojelaudan purkamisen, että moottorin tai moottorit pääsee vaihtamaan.
Kojelaudan purku ei ollut ihan helppo juttu, sillä 209:n osalta siihen ei löytynyt suoraan tarpeeksi tarkkaa ohjetta tai videota. Käytin hyväkseni Youtubesta löytämääni videota sekä MB:n paperiohjeita niin 209:n kuin hieman erilaisen 203:n osalta.
Askelmoottori |
Aikaa purkamiseen meni yksi ilta, ja pääsin testaamaan mitkä moottorit oli rikki. Nämä oli jo entuudestaan tarkistettu Starilla, joten selvillä oli ainakin yksi viallinen kohde. Samalla vaihdoin toisenkin naputtavan moottorin, kun kerran varaosia oli ylimääräisiä ja kojelauta levällään. Kovin moneen kertaan en tätä hommaa kyllä jaksaisi tehdä.
Askelmoottorien sijainti. Tässä tapauksessa M2/6 oli viallinen. |
Kokoaminen vei sitten varmaankin tupla-ajan, eli seuraavan kokonaisen päivän. Toki samalla puhdistelin ja korjasin osia, mitkä oli jonkun edellisen asentajan aikana särkyneet. Työmäärä tai aika oli varsin kova, mutta nyt ilmastointi ja sen säädöt toimivat moitteettomasti. Ennen korjausta kojelaudan ilmaritilöistä ei tullut juurikaan ilmaa, mutta nyt ne puhaltivat kuten kuuluikin.
Kaikki taas kasassa. Eipä ihme, että korjaamot veloittavat hommasta herkästi pari tuhatta euroa. |
Moottorin osalta työlistalle oli sitten kirjoiteltu seuraavaa; öljynvaihto, venttiilikoppien tiivisteiden vaihto, tulppien vaihto ja jälkiasennetun pörinäputken vaihto vakioon. Lisäksi listalla oli moottorin tukikumit, vaihteiston kumi, kardaanin kannatinlaakeri ja lopuksi syy auton vollottavaan ääneen löytyi takapyörän laakerista, jonka vaihdosta vastasi Launeen Autoasi.
Kardaanin kannatin oli valmis. |
Moottorinkumit olivat väsyneet, kuten tuntuu olevan aina. |
Heti alkuun laitoin kuitenkin koneeseen Forten pesuaineen, jonka jälkeen öljyt vaihtui uusiin ja mukaan lirautettiin Resurs lisäaine. Venttiilikopat putsasin ja maalasin uudelleen sekä asensin uudet tiivisteet.
Tulppien vaihdosta olikin sitten varoittelua pitkin internettiä, joten suhtauduin siihen pelonsekaisin tunnelmin. Tässä M112 koneessa kun on ns. Twin spark systeemi, on tulppia yhteensä 12kpl Lisäksi että niitä on paljon, on ne myös Iridium tulppia, ja sitä kautta melko arvokkaita.
Puolilämpöisestä koneesta irtosi helposti ehkäpä 9 tulpaa, ja tilanahtauden vuoksi pari taaempaa oli hieman työläitä. Mutta mutta, olihan siellä sitten se viimeinen oikeanpuolimmainen, joka oli hirttänyt kiinni oikein kunnolla. sen lisäksi että se oli jumissa, se oli myös katkennut jo ennen irrotusyritystä. Lienee siis kokeiltu jo aiemminkin. Ihmeen hyvin auto oli kuitenkin toiminut 11-tulpalla.
Viimeistä tulppaa, tai sen kantaa liottelin paripäivää erimoisissa litkuissa, ja kävin ajamassa auton reippaan kuumaksi motarilla. Sitten pelti auki ja kappas, sehän irtosi lopulta ihan kivuttomasti. Kyseinen tulppa oli vielä Mersun logolla, eli lienee auton alkuperäinen. Muut olivat NGK:n valmistetta. Uudet Iridium tulpat olivat myös NGK:n tavaraa ja niille käyttöikää luvattiin 120tkm. Ei siis tarvinne aivan hetkeen vaihtaa tällaisessa autossa. Käynti kyllä parani huomattavasti korjauksen jäljiltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti