|
Kattokourun pohjaverhoilu irrotettu ja katon takakaari tuettuna paikalleen. |
Autohan oli alunalkaen tullut Villelle huoltoon juurikin katon pääsylinterien hydraulinesteet tihkumisen vuoksi. Vuoto ei ollut suurta, mutta juuri riittäävää siihen, että lämpimällä kelillä paineet pääsi karkaamaan, eikä katto jaksanut liikkua heti ensimmäisellä yrittämällä. Tiivisteitähän näihin saa Saksasta RSC-Autoteileltä. Pelkät pääsylinterien tiivisteet löytyy osanumerolla A1248000072 ja hintaa moisille posteineen kertyy parikymppiä. Kerkesin tiivisteet itse jo tilaamaan etukäteen, mutta autoa siivotessani löysinkin täydellisen tiivistesarjan takaluukusta. Täydellinen sarjahan maksaa noi 90€, joten ei sekään pahan kallis ole. Auton muut sylinterit olivat ilmeisesti kuulopuheiden mukaan vaihdettu jo, eikä niissä ilmennyt mitään vuotoja, joten päätin kunnostaa ainoastaan nämä pitkät pääsylkyt.
|
Vasen puoli. |
|
Oikea puoli. |
Hommahan alkaa laittamalla katto ylös niin, että katon takakaari jää ylös, ja katon säilytyskotelon kansi auki. Kannen voi tukea vaikka laudanpätkällä, ettei se pääse tipahtamaan kiinni. Seuraavaksi takasivuverhoilujen poisto, jota ennen toki pitää irrottaa penkit. Takasivujen alla on kaijutintelineet ja erilliset muoviset peitelevyt, jotka on liimattu butyylimassalla koriin. peitelevyjen eunoja voi tarvittaessa hieman lämmittää, jos ei meinaa heti irrota ruuvien avaamisen jälkeen. Tämän jälkeen sylinterien alapäät on selkeästi näkyvillä. Sylinterien kiinnitys on heilurimainen, eli sylinterin yläpäässä on holkki, johon tulee paksu kierrepultti molemmin puolin. Pultti on liimattu ja se on T40 Torx kannalla, joten sen avaaminen on hankalaa. Itse hankin ensimmäisenä uuden T40 palan ja vielä kiinteän hylsyn. Ensimmäisenä irrotin sylinterien männät tukikaaresta ja painoin ne varovasti sisään sylintereihin. Lämmitin varovasti kuumailmapuhaltimella korin sisäpuolella olevaa pultinkantaa takapenkin puolelta ja käytin avaamiseen akkukäyttöistä pulttipyssyä. Nämä pultit aukesivat melko näppärästi ilman suurempaa draamaa. Sitten olikin se haastavampi osuus, eli korin pintapellin takana kotelossa olevan pultin avaus. Tähän löysin todella lyhyen palanpitimen, jonka sai laitettua 10mm räikkälenkkiin kiinni, siihen uusi T40 pala ja työkalu katon säilytyskotelon kautta paikalleen. Nivelten välistä sai myös juuri ja juuri laitettua kuumailmapuhaltimen paikalleen, jolla saa lämmitettyä pulttia. Lämmön avulla liima sulaa kierteestä, ja aukeminen on piirun verran helpompaa. Pultin avaus olikin yksi sirkustemppu, sillä piti olla selkä auton kylkeä vasten, ja seläntakaa operoida työkalua. Tällätavoin kuitenkin ulottuvuus oli hyvä ja sain riittävästi voimaa työkaluun. Pultti aukesi napsahten ja kanta jäi ehjäksi. Vasemmalla puolella sama juttu, mutta siellä käytin jatkovartta avaukseen ja olin etuperin, että pystyin käyttämään oikeaa kättä. Myös tämä pultti aukesi ja säilyi ehjänä. Lopuksi irroitin hydraulinesteputkine liittimet molemmista päistä sylinteriä. Niistä ei juurikaan tullut nestettä, joten pieni rätti riittää suojaksi. Sitten vielä heilurin pultit kokonaan löysälle, niin sylinterin saa vedettyä välistä pois. Isoin työ siis tehtynä, ja oli aika vaihtaa tiivisteet.
|
Merkitsin sylinterit teipillä, kummaltako puolelta ne olivat. |
Tiivisteiden vaihtoon en löytänyt suoraan videota tai ohjetta, mutta homma menee niin, että sylinteri tuetaan ruuvipenkkiin paksujen pahvien väliin, ja lämmitetään neliömäinen päätyholkki, jonka jälkeen se voidaan avata jakoavaimella. Tämän jälkeen saa männän pois, ja se voidaan kiinnittää samaan tapaa ruuvipenkkiin erittäin varovasti ettei naarmuteta männän pintaa. Päätyhaarukalle jälleen lämmitys, ja sitten kierretään se auki. Nyt saadaan mäntä pois holkista, jonka sisällä stefa on.
|
Päätyholkin lämmitys ennen irroitusta. |
|
Männän haarukan irroitus. |
Stefan irrotus on melko haastavaa, sillä se pitää kaivaa ulos pienmmästä reijästä kuin sen halkaisija. Se onnsituu erilaisten koukkujen avulla, mutta varo naarmuttamasta metallia. Uuden tiivisteen asennus on vähintään yhtä hankalaa, mutta sen voi dipata hydrauliöljyyn ja taitella kaksinkerroin ennekö työntää sisään. Loppuasennus on pakko tehdä erilaisilla tuurnilla, jotka on suositeltavaa olla muovisia. Lopulta tiiviste hakee paikkansa. Päätyholkin alareunaan ulkopuolelle tulee vielä uusi O-rengas joka tiivistää holkin sylinterin kuoreen. Laitoin asennuksessa kierteeseen vielä kierretiivistettä varmistukseksi. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, eli mäntä ensin päätyholkista läpi, varo uutta stefaa, sen jälkeen haarukka kiinni, lopuksi koko paketti takaisin kiinni sylinterin kuoreen. Aikaa itse sylkyn huoltoon meni noin tunti per sylinteri. Suurin haaste oli tuon stefan asennuksessa.
|
Koko paketti purettuna. |
|
Kiillotin männänvarret ennen takaisinasennusta. |
Annoin tiivisteliimojen kuivua yön yli, ennenkuin asensin sylkyt takaisin paikalleen. Asennuksessa ei ollut mitään sen ihmeempää, ja se meni joutuisasti. Lopuksi muutaman kerran kattoa ylös-alas ja hydrauliöljyn täyttö, jonka jälkeen kaikki toimi taas moitteettomasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti