
Tuossa viikonloppuna tuli vähän korjailtua takapuskurin helmaakin. Toivoin kovasti, että tuo olisi ollut ihan kestomuovia, mutta vähänkään kun yrittää hitsata, niin materiaali alkaa vain kiehua, eli vähän niin kuin tulee kudosnesteet pihalle. Tuo kertamuovi ei siis sula vaan palaa, eikä siten tietenkään hitsaudu toiseen kappaleeseen.. Mysteeriksi jää mitä tuo muovi on laadultaan, mutta onneksi uudemmissa on sentään siirrytty ABS:ään joka on hitsattavissa. Ilmeisesti tavara on Polyesteri-pohjaista kertamuovia. Olisi mielenkiintoista tietää onko nämä Cosworthin korisarjan osat kautta linjan samaa tavaraa, vai onko materiaali vaihdettu tuossa 2.5 mallissa.
(Harjoituskappale yläprofiilin korjaamiseen.)


No, yhtäkaikki, joskus näitä on tällälailla oldschool tyyliinkin tullut tehtyä, eikä siinä mitään. Hieman työlästä, eikä niin siistiä, mutta saa kohtuu kestävän. Koko korjaushan johtuu siis vetokoukulle tehdystä reijästä. Aluksi siistin leikkauskohdat laikalla suoraksi, kun vanha reikä oli hieman sinnepäin sahattu. Sitten vaan uutta muovilevyä ja leikkelemään. Tähän käytin Etran 2mm Polypropeenia, sillä se on ainakin iskunkestävä ja pehmeä materiaali, hieman ominaisuuksiltaan muistuttaa tuota alkuperäistä. Korjauksen tein ikään kuin monikerros rakenteelle, eli ensin alaosan korjaus ja sitten yläosan profiilimuoto kuntoon. Käytin samaa muovia isompana palana reijän alapuolella, joka ensin niitattiin kiinni helmaan ja vasta sitten pinta pala paikalleen. Osassa paikoista käytin myös sikaflexiä muovien välissä paremman kiinnittymisen saavuttamiseksi.

Niittejä meni varmaan 50kpl, ja niille tein pienet upotukset ennen kiinnitystä. Lopuksi vielä hioin kannat alas, että jää tilaa kitata pinta suoraksi. Vielä ennen pohjatöitä viillotan dremelillä ulkopuoliset saumakohdat uraksi ja liimaan ne 2K koriliimalla. Niin saumat saa "hitsattua" ja liitoksesta tulee kestävä, mutta joustava. Ainahan tällaisissa korjauksissa on vaara kitin murtumiselle tai muille pintavaurioille, mutta toisaalta niin on muovihitsatussakin kohteessa. Pääasia on kuitenkin, että ruma reikä saadaan umpeen, eikä tarvi lähteä metsästämään ehjää osaa, mikä on melkoisen haastavaa.


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti