

Kelkan alta ei oltu vielä maalattu pohjaa, joten ensimmäisenä vuorossa oli tietenkin harjaus, pesu ja maalaus. Seuraavaksi irrottelin vanhat rapeat jarruputket ja taittelin tilalle uudet. Tasonsäädön hydrauliöljyputket olivat osittain uusittu jonkun aiemman omistajan toimesta, joten niille ei tarvinnut tehdä mitään.


Kun ilta oli vielä nuori, puhdistin jouset ja vakaajan sekä ruiskuttelin ne uudelleen mustaksi. Seuraavana aamuna nostimme Tuomon kanssa uuden kelkan pukeille, ja toisen laskiessa autoa toinen sihtasi sitä paikalleen. Homma meni varsin näppärästi ja pultit löysivät paikkansa nopeasti. Sitten vuorossa oli jousten ja uusien iskarien asennus. Hyvällä puristimella homma hoitui jällleen kohtuullisen näppärästi, mutta apukädet oli tarpeen tuossakin. Vauhdikkaalla tahdilla paikalleen lyötiin vetarit ja perä johon oli aiemmin vaihdettu uudet tiivisteet. Perään lykkäsin Liqui Molyn 85W90 Hypoidit.





Niputtamista oli vielä jonkun verran, tasonsäädön säädin, jarruletkut, bensalinja, ABS anturi jne. Näiden jälkeen paikalleen löysi käsijarrun linkku ja vaijerit. Sitten kardaania paikalleen ja lopuksi lämpösuojat putkille. Viimeinen lämpösuoja konehuoneen päähän vaati, että myös etupään jarruputket on vedetty, jarruputkien vetoa ennen oli kuitenkin saatava tehostin irti maalausta varten ja tehostimen alta piti myös saada maalattua osa konehuonetta. Kun nyt purkamaan lähti niin samalla vaihtui poljinpakettiin kytkimen sylinteri kun näytti vanha vuotavan. Näiden pikku viivästysten jälkeen sain vihdoin viimeisenkin suojapellin paikalleen ja pääsi untenmaille.

Kolmantena päivänä asensimme kahteen pekkaan putkiston kannakkeineen. Samaan syssyyn paikalle pamahti tuulilasin asentaja, joten tuli sekin hoidettua. Lasin asennuksen jälkeen pääsin jatkamaan jarrujen ilmausta joka hoitui paineilmakäyttöisen ilmaajan avulla varsin näppärästi, mutta pyysin vielä 70-kymppistä äitiäni pumppaamaan jarrua, että saan varmasti ilmat pois. Kytkin ilmaantui pelkällä pumppauksella, jota saikin hetken tehdä.


Pohjaan löysi tiensä vielä bensapumpun ja tukivarsien muovikuoret ja etupäähän pohjamuovi. Loppuilta meni etulokareita asentaessa. Vielä jäi paljon säädettävää mm. Ovien suhteen, että kaikki istuu hienosti. Pikkutunneilla ratustin vielä takaovien lasit paikalleen, mutta etulasit jätin suosiolla seuraavaan kertaan.. olihan siinä taas riittävästi tekemistä näin kesäloman kunniaksi. Nyt saa taas jatkaa lomailua.


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti