sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

MB 250 D -91 "Oldskool"

Kovin kauaa ei tämäkään lankku ehtinyt olla koskematon.

Kuvaa Ritamäen tallilta käytännössä heti auton saamisen jälkeen.


Loppuvuodesta 2006 alkoi tyttökaverin Corolla tuntua hieman nääntävältä ja aloin jälleen metsästää uutta käyttistä entisen kaksatasen tilalle. Muutamaa yksilö käytiin katsomassa, myös niitä minkä takakontissa odotti kiiltonahkakengät. Kohteena oli tällä kertaa vitoskoneinen 250D. Hyvää yksilöä olil tuolloin hankala löytää, ainakaan sopuhintaan. Ajaessani sattumalta Vaasasta Lapualle päin huomasin Sumuvuoren automyynnin pihassa Tervajoella hyvin orkkiskuosissa olevan kakkosnelosen. Väri oli mielestäni yksi parhaista ellei jopa paras W124 koriseen mersuun 481 Bornit / Blueberry. Auto sattui olemaan juuri kaivatulla 250D koneella ja toivomuslistan kärkipäässä olleella mustalla Karo ruutusisustalla. Muutamaa vuotta aiemmin kyseinen yksilö oli tuotu Saksasta ja viettänyt aikaansa sen jälkeen Laihialla. Omistajan kaipaillessa uudempaa autoa se oli palautunut takaisin auton maahantuoneelle liikkeelle vaihdossa.

Puupanelit saivat reijät penkinlämmittimille, jonka jälkeen ne maalattiin metalliustiksi. Ratti vaihtui Airbag malliseen.
Paria viikkoa myöhemmin auto odotteli jo Lapualla kun saavuin Etelä-Suomesta tutkiman ostosta. Kevyen koeajon jälkeen käänsin nokan kohti Erikssonin autopurkaamoa ähtävällä. Purkaamolta ostin mm. penkinlämmittimillä varustetut penkit katkaisijoineen ja johtosarjoineen. Samalla muutamia osia hankittiin rikkinäisten tilalle. Purin autosta samalla reissulla puskurit ja kylkihelmat ja kiikutin ne Purasen automaalaamoon. Saaren Harrilta tarttui matkaan Isostakyröstä mm. Alkuperäinen turbon lokasuoja, E-mallin takavalot ja airbag-ratti.

Rakenteessa on eroa uuden ja vanhan elemnetin välillä.

Vararenkaaksi hankittiin 18" vanne ja mahdollisimman kapea rengas. Bassokotelo tehtiin kuidusta vanteen sisälle.
Musiikkilaitteet päivitettiin uudella soittimella, ja Rocford Fosqaten koaksiaaleilla. 10" cervin vegan subbari istutettiin lasikuidusta tehtyyn koteloon joka oli valettu auton 18" vararenkaan sisään! Erikoisella ratkaisulla haettiin lähinnä sitä että vararengas haluttiin säilyttää ja hifiasennuksista haluttiin huomaamattomat. Takaluukku vaati kuitenkin uuden pohjalevyn sillä subbari ei mahtunut kokonaan varapyöränkoteloon. Pohjaa korotettiin n. 50mm ja sen alle asennettiin myös SPL-dynamicsin 5-kanavainen vahvistin.

Pohjaa piti korottaa 50mm.

Valmis asennus.
Joululoma kutsui opiskelijaa ja Mersu kasattiin ensimmäiseen versioonsa. Ylimäen Harri asensi penkinlämmittimien elementit orkkispenkkeihin. Johtosarja asennettiin alkuperäiseen tapaan ja keskikonsoliin jyrsittiin katkaisimien reijät alkuperäispaikoille. Puupanelit saivat myös metallimustan värityksen ylleen. Tässä vaiheessa otin auton vasta ensimmäistä kertaa ajoon. Alla pyörivät kaupassa mukana tulleet 15" MB kasireikävanteet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti