tiistai 3. lokakuuta 2017

Kattoluukun korjaus









Ässän kaksitoiminen kattoluukko toimi auton ostohetkellä, ja itseasiassa vielä useamman kuukauden sen jälkeen, mutta ensimmäisen kesän lopulla luukusta kuului raks, ja se jumittui paikalleen. Petri kuitenkin sai luukun kiinni, ja sen sielunelämään päätettiin tutustua maalauksen jälkeen.







Rasvauksen puute, lika ja käyttämättömyys aiheuttavat pahaa jälkeä.
Luukun pintapellin ollessa purettuna, sai kiskoihin selvän näkymän, ja lopuksi vika oli melko helppo paikantaa. Oikeanpuolinen mekanismi nimittäin oli murtunut. Mekanismien hankinta olikin sitten hankalampi homma, sillä W126:ssa on ollut kahdenlaista luukkua, sekä 1, -että 2-toimista. Näiden luukkujen mekanismit ovat keskenään täysin erilaiset. Vaikka aikakauden W124:n luukun mekanismi on hyvin läheisesti samanlainen, on mekanismin runko-osa eri kokoinen. Kakkosnelosen mekanismit siis saa sovellettua ässänkin luukkuun, mutta mikään bolt-on juttu se ei todellakaan ole.


Kerrankin säkää, sillä kokonaisen luukku löytyi harrastajalta.
Hetken etsiskelyn jälkeen kävi kuitenkin mäihä, sillä mersufoorumin ostoilmoitukseen vastattiin ja saimme sitä kautta koko kattoluukun kasetin samanikäisestä autosta.


Huolellisesti puhditetut osat on mukava asentaa.
Luukun kasetti purettiin ja iloinen yllätys oli, että molemmat mekanismit olivat ehjät. Varovaisen purkamisen ja huolellisen puhdistuksen jälkeen osat olivat valmiita asennettavaksi.


Asennuksen jälkeen luukku säädettiin ja rasvattiin ja lopputulos oli juurikin toivotunlainen, nimittäin hiljainen ja täydellisesti toimiva luukku.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti