Aika hiljaista taas ollut. Hieman työkiireitä ym. niin haittaa harrastamista. Peräkontin ruosteet putsailin ja ruiskutin perään temadurin tumman harmaana. Kontti pitää maalata vielä uudelleen kun ruosteet on korjattu, nyt halusin vaan uuden tankin alle jäävän alueen kuntoon. Tankille riitti ulkoinen puhdistus ja vähän annoin uutta mustaa väriä pintaan. Sisältä se oli todella siistissä kunnossa. Paikalleenhan se solahti näppärästi. Ja varoituksista huolimatta kiinnitin letkun jo irrallaan niin se oli helmpommin kiristettävissä. Eikä siinä kyllä mahtumisen kanssa ollut mitään ongelmaa.
Bensalinjat sain vihdoin revittyä irti autosta. Lopulta katkaisin ne, kun en saanut simpukan ylintä kiinnityspulttia auki. Yhdessä vaiheessa meinasin vaan maalata putket uudelleen, mutta kyllä ne niin häjyt oli että pakko ne oli uusia. Ensin meinasin tehdä linjat suorasta hydrauliikkaputkesta, jolloin ne vastaisi melkolailla alkuperäisiä. Vähän testailin sen ominaisuuksia, niin on se sen verran kovaa, että noilla pilipali työkalulla olisi ainakin kartioiden teko hankalaa. Miinuksena myös se ruostuvuus. Niinpä selvittelin, että ainakin Onniselta löytyy suoria kupariputkia 8mm koossa, joten hain pari salkoa niitä.
Vanhoista putkista sai vielä hyvin mallit, vaikka katkottua olikin. Taivuttelut onnistui tuolla Bilteman hinnat alkaen mallilla hyvin, vaikka lainassa oli kunnon Rigidin taivutinkin. Bilskalainen on vaan pienempänä näppärämpi. Taivutuksen jälkeen vedin putket kiinni toisiinsa nippusiteillä, niin muodot ja suunnat pysyi paremmin selvillä. Bensan meno ja paluunlinja tehtiin uusiksi, mutta eräästä purkuautosta jäi tosi hyvä orkkis linja aktiivihiilisuodattimelle. Kaikki putket maalasin alkuperäiseen vihreään sävyyn Dupli Colorin alkytonilla, josta löytyi valmiiksi hyvä sävy ja se on nimenomaan ruosteenesto maaliksi tarkoitettu. Uudessa värissä putket näyttääkin nyt melkolailla alkuperäisiltä. Suunnittelin tekeväni saman homman myös jarruputkien kanssa, eli putket kuparista ja päälle maali. Kupariputken oikomiseenkin löytyy ihan työkaluja, joten voi joutua sellaisen hankkimaan ennen hommaa. Tuota 4.76mm putkea kun ei löydy salkona. Jarruputket tosin ei vuoda, joten niiden uusiminen nähtävästi tehdään vasta auton maalauksen jälkeen samalla kun alusta uusitaan muutenkin.
Ja lähtihän se simpukan pulttikin lopulta irti vaikkakin kärsineenä. Onneksi tilalle löytyy jo uusi ehjä. Huomenna jos saisi nuo putket taiottua paikalleen, niin olisin tyytyväinen. Putkesta suodattimelle menevä letku vielä täytyy käydä prässäämässä niin alkaa olla kamat valmiina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti