Niinhän siinä kävi, että toinen uusista putkista katkesi, kun yritin taivuttaa sitä uudelleen suoraan, että se mahtuisi simpukan ja korin välistä paikalleen. Noh, nyt uusi bensaputki taivutettu ja maalattu katkenneen tilalle. Tälläkertaa myös hehkutin putket ennen maalausta, josko niitä voisi sitten helpommin taivutella vielä jälkikäteen. Nyt sitten täytyy ottaa aikaa ja irrottaa se simpukka että nuo saa paikalleen ilman ihmettelyä. Yllättäen myös pumpulta bensaputkeen menevä letkun pätkä oli totaalisen morjens. Putken juntturi oli jämähtänyt täysin yhdeksi puuksi letkun vastakappaleen kanssa, joten käytännössä vanha oli roskiskamaa. Pumpun pään 90-asteen kulman siitä sai hyödynnettyä, mutta toisen pään lähes 180-asteen lähdön tilalle leikkasin varaosaletkusta suoran lähdön. Taivutus tuli sitten suoraan bensalinjaan letkun sijaan. Päät sinkittiin ja väliin asennettiin uusi Teflon letku. Teräskudos-ulkonäkö ei oikein pussihousua säväyttänyt, joten vedin päälle pari kierrosta kutistesukkaa. Samalla saatiin letkun halkaisijaa sen verran kasvatettua, että tuo kumipuskuri/holkki pysyy paikallaan.
Tuossa viikonloppuna tuli vähän korjailtua takapuskurin helmaakin. Toivoin kovasti, että tuo olisi ollut ihan kestomuovia, mutta vähänkään kun yrittää hitsata, niin materiaali alkaa vain kiehua, eli vähän niin kuin tulee kudosnesteet pihalle. Tuo kertamuovi ei siis sula vaan palaa, eikä siten tietenkään hitsaudu toiseen kappaleeseen.. Mysteeriksi jää mitä tuo muovi on laadultaan, mutta onneksi uudemmissa on sentään siirrytty ABS:ään joka on hitsattavissa. Ilmeisesti tavara on Polyesteri-pohjaista kertamuovia. Olisi mielenkiintoista tietää onko nämä Cosworthin korisarjan osat kautta linjan samaa tavaraa, vai onko materiaali vaihdettu tuossa 2.5 mallissa.
(Harjoituskappale yläprofiilin korjaamiseen.)
No, yhtäkaikki, joskus näitä on tällälailla oldschool tyyliinkin tullut tehtyä, eikä siinä mitään. Hieman työlästä, eikä niin siistiä, mutta saa kohtuu kestävän. Koko korjaushan johtuu siis vetokoukulle tehdystä reijästä. Aluksi siistin leikkauskohdat laikalla suoraksi, kun vanha reikä oli hieman sinnepäin sahattu. Sitten vaan uutta muovilevyä ja leikkelemään. Tähän käytin Etran 2mm Polypropeenia, sillä se on ainakin iskunkestävä ja pehmeä materiaali, hieman ominaisuuksiltaan muistuttaa tuota alkuperäistä. Korjauksen tein ikään kuin monikerros rakenteelle, eli ensin alaosan korjaus ja sitten yläosan profiilimuoto kuntoon. Käytin samaa muovia isompana palana reijän alapuolella, joka ensin niitattiin kiinni helmaan ja vasta sitten pinta pala paikalleen. Osassa paikoista käytin myös sikaflexiä muovien välissä paremman kiinnittymisen saavuttamiseksi.
Niittejä meni varmaan 50kpl, ja niille tein pienet upotukset ennen kiinnitystä. Lopuksi vielä hioin kannat alas, että jää tilaa kitata pinta suoraksi. Vielä ennen pohjatöitä viillotan dremelillä ulkopuoliset saumakohdat uraksi ja liimaan ne 2K koriliimalla. Niin saumat saa "hitsattua" ja liitoksesta tulee kestävä, mutta joustava. Ainahan tällaisissa korjauksissa on vaara kitin murtumiselle tai muille pintavaurioille, mutta toisaalta niin on muovihitsatussakin kohteessa. Pääasia on kuitenkin, että ruma reikä saadaan umpeen, eikä tarvi lähteä metsästämään ehjää osaa, mikä on melkoisen haastavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti