

Nämä oli tulleet eBay ostoksena Suomeen briteistä 15-vuotta sitten. Kaikki 4kpl oli 16x7,5 ET38. Vanteet olivat projektikuntoiset, kuluneet ja kaikissa ulkokehissä oli lommoja. Haastavin ongelma oli kuitenkin se, että brittien maahantuontisäädännön vuoksi kehät oli hitsattu yhteen. Kolmiosaisista oli tehty siis kaksiosaiset. Se mikä näissä oli kaikkein harvinaisinta oli 5x112 jako. Olin hiukan epäileväinen tosin sen suhteen, joten oli pakko piirtää Cadilla pulttijako että sai mitattua pulttivälin. Kaikesta huolimatta pyysin velimiestä sopimaan myyjän kanssa treffit ja hakemaan vanteet pois. Pulttijako tarkastettiin haettaessa ja se todella oli 5x112.




Ensimmäiset 3kk nämä sitten majailikin Pohjanmaalla tutun koneistajan hallilla, mutta kiireiden vuoksi niille ei ikinä siellä saatu mitään tehtyä. Välillä ne kävi kotitallissa, missä purin ne ja mittailin kehät uusien tilausta varten. Samalla kokeilin niitä työn alla olleeseen autoon.




Tein cadilla taas työpiirrustuksen iclairille, josta tilasin uudet ulkokehät mittatilauksena. Kasvatin takakehiä 1”, eli niistä tulisi 8,5”. Näissä on periaatteessa 36-pulttinen jako, mutta yhdenpultin kohdalla on venttiilin väistö. Tällaista väistöä eivät kuulemma pystyneet tehdä, joten se jäi itselle tehtäväksi. Samalla tilasin BBS RM:n 7x24mm kromatut kehäpultit ja mutterit. Taneishoissa pultit olivat alunperin M6x25, mutta halusin kasvattaa kokoa M7:aan. Alun perin 4vk toimitusaika venyi 9vk:oon, mutta lopulta kaikki tuli perille.






Lopulta en jaksanut enää odottaa, vaan otin vanteet toukokuussa etelään mukaan. Sain työkaverilta vinkin eräästä levipellejä tekevästä Marasta Hyvinkäältä, jolle sitten ostin puhelun jälkeen kiikutin vanteet sorvattavaksi. Maralla oli sattuneesta syystä laitteet valmiina, millä vanteet saatiin kiinnitettyä ja näin ulkokehät sorvattiin irti. Samalla suoristettiin/varmistettiin keskiöiden suoruus. Heitin optiona, että jos vaan mahdollista, niin suurennetaan keskimerkin reijät alkuperäisestä 65mm -> 75mm, että voin käyttää mersun omia merkkejä. Tämähän onnistui vallan mainiosti.






Noutaessani Mara kuitenkin sanoi, että kaikissa sisäkehissä oli heittoa. Siispä etsimään seuraavaksi oikojaa. L-Weld huuti hoosiannaa kiiruun vuoksi, joten oli etsittävä toinen kaveri. Nurmijärveltä löytyi Hemmo, jolla oli pelit ja vehkeet, ja kehät saatiin oiottua. Tämän jälkeen suurenkin kehäpultit reijät vielä 7mm:ksi. Lopulta saatiin kehät ja keskiöt viimein puhallukseen. Sisäkehät lähti sen jälkeen Propintaan pulverimaalaukseen, ne sai päälleen mustan ja lakan. Keskiöt otin itse työn alle ja hioin ne ensin epäkeskolla. Sen jälkeen ruiskutin hiontavärin ja pohjatöiden jälkeen päälle tuli Spies&Heckerin MD558.










Vihdoin sai siis ryhtyä kokoamaan. Keskiöt vielä myllytin ennen asennusta. Alusta asti oli selvää että muutan vielä kokoamisjärjestyksen niin, että ulkokehä jää ulommaksi. Alunperin näissä oli kehät yhdessä ja keskiö niiden päällä.










No, ihan sairas työmaa ja rehellisyyden vuoksi on sanottava, että kyllähän ne hintoihinsa tuli. MUTTA, olen kyllä äärettömän tyytyväinen lopputulokseen, olen itse jopa sitä mieltä, että nämä on hienommat kun aidot 16” Aerot. Nehän on hieman erilaiset kun 17”. Ja aivan varmasti harvinaisemmat







Näiden vanteiden lsäksi hankin vielä ns. Evo1 vanteet, eli mersun omat 8x16 Et34, joita on käytetty 190E 2.5-16 EVO 1, 500E ja R129 malleissa. Nämä ovat ehkä yleisin valinta kun cosworthiin vaihdetaan vannetta. Tottakai myös auton alkuperäiset 15x7 ET44 kaivonkannet on nyt kunnostettavana ja ovat kyllä tallessa.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti