maanantai 13. toukokuuta 2024

CLK:n projektorivalot

 

Vakio halogeenivalo, joka tässätapauksessa hankittiin elintenluovuttajaksi.

Alusta asti oli selvää, että CLK:hon tulisi projektorivalot vakio-halogeenien tilalle. Tässä autossa ei valaistuksen teholla ollut oikein minkäänlaista vaatimusta, mutta projektorilamput vaan näyttävät mielestäni valtavasti paremmilta kuin perinteiset halogeenit. 


Projektikuntoinen Xenon umpio.

Ajatus vaikutti ihan pikkujutulta, mutta eipä se nyt sitten sitä lopulta ollutkaan. Tiesin, että tarvikkeena oli tarjolla Depon valmistamia projektoriumpioita, jotka menevät suoraan halogeenien tilalle, samoilla johdotuksilla ja toimivat alipaineella kuten alkuperäiset. Noh, ongelma oli vaan se, että jostain syystä niiden valmistus oli lopetettu, eikä niitä löytynyt mistään varastosta. DRL ledeillä varustettuja kammotuksia olisi kyllä ollut saatavilla, mutta en sellaisia hirvityksiä olisi laittanut edes ilmaiseksi. Ulkonäöllisesti halusin täysin originaalinnäköiset valot.

Sähkömoottorin korvaava holkki alipainekellon asennusta varten.

Umpion pohjaan piti avata reikä alipainekellolle. 3D tulostetulla holkilla sille saadaan lukitus.

Korjattu umpion kotelo.

Selvittelin, että aitojen projektori/Xenon umpioiden käyttö onnistuu sinänsä, mutta niissä on sähköinen korkeudensäätö, joka saa tietonsa auton antureilta. Monet olivat laittaneet umpiot vain paikalleen, ja unohtaneet säädön, mutta itse halusin nämä toimimaan kuten alkuperäiset. Lopulta hankin projektikuntoiset alkuperäiset Xenon valot, sekä toiset alkuperäiset halogeenivalot. Alussa ajatus oli vain istuttaa xenonin projektorit ja kehykset halogeeniumpioon, mutta ne olivatkin niin erilaiset, että se ajoi käyttämään xenon-umpioiden omia pohjia. Pohjat piti ensin korjat ja maalata, ja laitoin niihin tehtaan tarjoaman uuden kiinnikesarjan katkenneiden tilalle. Sen jälkeen mallinsin uuden kiinnitysholkin alipainekellolle, joka korvaisi xenoneiden alkuperäisen sähköisen korkeudensäätömoottorin. 

Alipainekellot tasonsäätöön.

Kunnostetut umpion pohjat johon vaihdettu halogeeni-sähkösarja.

Otin halogeeniumpiosta vakion sähkösarjan, jonka vaihdoin xenonin ballastin vaativan sarjan tilalle. Tulppasin loput liittimet mallintamillani tulpilla. Lopuksi piti mallintaa Xenono D2S polttimon pitimeen adapteri, jolla siihen saisi käyttöön perinteisen H7 halogeeni tai LED polttimon.

Valmiit projektorit


Tekniikan ollessa kunnossa, hioin ja kiillotin umpioiden linssit, sekä puhdistin kromikehykset. Kasauksen jälkeen lamput näyttivät aikalailla uudenveroisilta, ja mikä tärkeintä, ne toimivat kuten pitääkin.


Ulkonäkö  parani melko radikaalisti valojen ja puskurin päivityksellä.

Samalla autoon vaihtui facelift mallin harvaripaisempi maski, joka maalattiin tummanharmaaksi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti