Pellit saapui Vironpoijilta, joten pääsin jatkamaan ruostekorjausta. Sinänsä naurettavaa käyttää koko helmasta vain pikku pala tunkinreikiin, mutta kun hinta on niin sopiva, niin ei noita jaksa alkaa suorastakaan vääntämään.
Näitten tekeminen oli melko suoraviivaista, sillä ruoste oli onneksi aika paikallisesti tuossa edessä, eikä se ollut levinnyt pohjaan ja muihin rakenteisiin. Mittasin helmasta ensin palan mikä riittää terveelle pellille asti ja sitten merkkasin sen uuteen helmaan. Leikkasin uuden palan ja sen avulla piirsin leikattavan alueen auton helmaan. Melko yksinkertaista. Sisäpuolelta helmat ei olleeet edes valtavan ruosteiset, ne vähät mitä oli, putsasin vingulla teräsharjalla ja maalasin Würthin Roststopilla. Samalla kamalla maalasin korjauspellin sisäpinnan. Sitten heftillä kiinni, ja pieni pätkä kerrallaan ympäri asti.
Lopuksi hionta lamellilla ja muutama korjaushefti. Tinneripesun jälkeen saumaan 2K sika. Seuraavana epäkeskolla hionta ja maalaus epoksilla. Epoksin päälle laitoin vähän kittiä ja hiontavärin ennen pintamaalin ruiskutusta.
Kumiset nostotallat oli erikoisesti kuluneet takaa, joten tilasin kaikki 4kpl uusia. Ne saa töräyttää paikalleen kun pintaväri on maalattu.
Purkuautosta missä on muuten huono ovi, leikkasin irti tuon etummasen kiinnikereijän apparin oveen. Sen heppaillin varovasti paikalleen ja sotkin 2K sialla taas paikat. Suurimman osan saikin hioa pois.
Aiemmin mainitsemani antenninreijätkin sai lähteä. Tein pikku prikan pellistä oikean kyljen reikään ja näppäsin. Kempillä kiinni. Ei liene yllättävää, että taas saumattiin koriliimalla. Katon kanssa olin varovaisempi. Leikkasin siistin neliskanttisen palan, jonka liimasin alapuolelta kiinni koriliimalla. Näin sain vältettyä, että katto lähtisi vetelemään hitsatessa. Kolon täytin liimalla.
Ajattelin, että vasen antenninreikä nyt on oikeassa kohtaa ja korkeintaan tarvii suurentaa.. mutta mutta. Löysin Hirchmannin virallisen ohjeen reijän sijoittamisesta ja vähän se oli poijilta taksivarustelussa lipsahtanut sivuun.
Ohjeessa oli myös hyvin Saksalaisen insinöörin näköinen ohje reijän muotoon kaikkine mittoineen. Tein CAD ohjelmalla ohjetta vastaavan viivakuvan ja tulostin sen paperille, että sain juuri oikeanlaisen aukon tehtyä. Reikä askelporalla ja loput vingulla raspikärjellä. Ainut vaan, että se vanha reikä piti sitten taas hitsata umpeen. Mutta piankos se oli tehty ja pohjamaalissa.
Kempin osuus tässä projektissa oli onneksi nyt ohi, ja pystyi jatkaa pohjien kimpussa ennen pintamaalia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti