keskiviikko 13. marraskuuta 2024

Kiillotus

Maalaushommien valmistuttua saikin sitten lähteä laittamaan autoa takaisin nippuun. Ensi alkuun purin kuskin oven tyhjäksi ja nostelin sen pois. Yritän pärjätä yksin näitten romujen kanssa, mutta nyt oli kutsuttava naisväki jeesaamaan, että sain uuden oven paikalleen. Siinä pimeässä illassa sitten otsalampun kanssa ähräsin kamppeet takaisin paikalleen uuteen oveen, että sain luukut kiinni sateen alta. Luonnollisesti ovi vaihtui ennen tuota aiemmin kirjoittamaani äänieristystä. Eristeiden ja kotelosuojan ruiskuttamisen jälkeen liimailin ovien kosteusmuovit takaisin paikalleen. Peräänkuulutan näiden käyttöä, jos haluaa ettei ne pahvit mätäne pilalle! Muovien liimaus on helppoa kun suihkuttaa sprayliimaa oveen ja sen kun tinttaa muovin paikalleen. 

Kuva

Etulokarit pesin ja suojasin kotelosuojalla sisäpuolelta, ja samaa tavaraa laitoin kopan puolelle sisälokareihin. Kaaret kiinni ja näiden säätö olikin melko helppoa kun kyse on orkkis osista.

Kuva

Kuva

Muuta peltiosaa ei sitten tarvinnutkaan asentaa, joten pääsin vihdoin maalipinnan kimppuun. Koska osa maalauksesta oli häivytetty, vaati se vesihiontaa. Olen todennut riittäväksi aloittaa 1200 ja sitten siirtyä 1500 ja 2000 papereihin. Pinnan puhdistus ennen kiillotusta ja kiillotuksen aloitin Rupesin villalaikalla ja Rotaryllä sekä TurtlePron T5 tahnalla. Eli aikalailla karkein combo mitä itseltä löytyy. Otin villalla vain pahimman rouheuden ja siirryin sen jälkeen kovaan vaahtomuoviin, joka mielestäni syö paremmin tuoreehkoa lakkaa. Tällä sain louhittua sumut pois, mutta toki tämä ensimmäinen steppi ottaa aikaa, ja koko auton kiertämiseen menikin varmaan se 8h.

Kuva

Kuva

Kuva

Toisena päivänä alkoi sitten perinteisempi kiillotus, ja lähdin työstämään pintaa epäkeskolla ja Tokyan S-wool laikalla yhdessä Gyeonin Compound+ tahnan kanssa. Tälle combolle erittäin vahva suositus! Kiillon määrä lisääntyy ihan tolkuttomasti ja pinta siliää hienosti. Viimeistely sitten medium vaahtiksella ja Turtlepron T20 ja lopuksi Softilla vaahtiksella ja T40 tahnalla. Käytännössä siis 4-steppi kiillotus ja aikaa yhteensä noin 15h.

Koska auto on pihalla, en lähtenyt sitä suojaamaan vielä millään. Preppaan auton kasattuna uudelleen ja pinnoitan sen kauttaaltaan, mutta se vaatii vuorokauden sisätiloissa, joten jätän sen myöhemmälle. Kiillotuksen jäljiltä kuitenkin suojasin korin muovien aluset jälleen 77B:llä, mitä olen käyttänyt muissakin projekteissa. Auto siis valmiina loppukasaukseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti