Ruostekorjaukset lähti käyntiin tuosta omaan silmään pahimmasta, eli kuskin takakulmasta. Purkuautosta kävin leikkaamassa ihan reilun siivun, niin oli helpompi sitten mitoittaa paikalleen. Yritin katkoa palan niin, että saumaa tulisi mahdollisimman vähän ja se olisi helposti hiottavissa.
Sovittelussa meni vähän enemmän aikaa kuin ajattelin, mutta sain lopulta sen istumaan mielestäni hyvin. Heftasin migillä sen ihan näppi kerrallaan kiinni, ettei vetelisi aivan mahdottomasti. Sauma kun ei niin mahtavaa omalla osaamisella ole ja ulkona muutenkin tuo on vähän tuollaista, niin aika reippaasti lamellia sai antaa perään. Yritin vetää sauman umpeen niin hyvin kuin pystyy, ja lopuksi sauman päälle laitoin Sikaflexin 2K koriliiman molemmin puolin.
Pikku hionnan jälkeen ruiskaisin päälle epoksin, ja sen kuivuttua tein pohjat kitillä. Suhteellisen vähän sitä lopuksi tarvitsi laittaa. Puskurin alle en alkanut tekemään mitään kauniita pohjia, lähinnä hioin liimat vähän alemmas.
Oikea nurkka sitten jäikin aika pieneksi palaksi ja siihen pystyi taivuttelemaan palikan ihan suorasta tavarasta, vaikka olisi mulla ollut kulma leikattuna siihenkin. Ajattelin säästää jos joskus tarttee muuhun.
Taka ”lista” puskurin ja valojen välissä oiottiin härmäläiseen tapaan puukalikalla ja vasaralla. Jonkinverran naputtelin sitä sitten peltivasaralla ja tapilla, ja mielestäni sain sen ihan hyväksi. Tähän kohtaan jälleen pohjalle epoksi ja päälle kittiä. Kittinä olen nyt käyttänyt Car Systemsin Softia, joka aika hyvin toimii omasta mielestä. Pohjien päälle sitten Cromaxin 2K hiontaväri.
Takahiekkapellissä oli myös rupuja, mutta vain pinnallisia. Ne avasin harjalla, ja laitoin muhimaan rust converterin. Seuraavana päivänä hionta/harjaus ja tinneripesu, jonka päälle ”kitiksi” ja ikään kuin sealantiksi 2K sika. Vastaavaa metodia on tullut käytettyä nyt monessa tapauksessa, eikä yksikään rupu ole tullut uudestaan läpi.
Tässä ensimmäisessä hitsaus osuudessa korjasin myös pohjan pienet reijät. Ne avasin vingulla ja teräsharjalla puhtaaksi ja siistin reunat raspilla. Siihen sopivan kokoinen lappu ja Kemppiä perään. Jälleen saumaus 2k sikalla. Näihin kohtiin teen viimeistelyt sitten kun hieron nuo pyöränkotelot kuosiin. Käytännössä hionta, alustamassa ja väri tulee päälle. Kuvaa ei tullut otettua kun oli muutenkin ärsyttävä tehdä.
Helmapeltejä ei ollut vielä tullut tuossa vaiheessa, joten ne jäi seuraavaan kertaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti