maanantai 6. toukokuuta 2019

Historian havinaa


Kuva

Postissa saapui miellyttävä paketti auton toiselta omistajalta. Kuoressa huippukuntoiset huolto- ja käyttöohjevihko. Ensimmäinen huolto on tehty kuten asiaan kuuluu, lähi-idässä. Seuraavat huollot ovatkin tehty Veholla Helsingissä, muutamaa ylimääräistä öljy vaihtoa lukuunottamatta. Huoltokirja on täydellinen 178tkm saakka, mutta vielä yksi Vehon leima löytyy 210tkm kohdalta vuodelta -96.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva


Mikä parasta, toisen omistajan kautta sain myös yhteystiedot auton ensimmäiselle omistajalle, joka on hankkinut sen uutena Saudeista. Häneltä löytyi myös mittava historiikki autoa koskien, mukaan lukien ajopäiväkirja aina 79tkm saakka, paksu nippu alkuperäisiä Vehon kuitteja, sekä alkuperäisiä auton esite materiaaleja ja ostokuitit. Auton historian selviäminen on melkein verrattavissa lottovoittoon, sillä se nostaa valmiin auton kokonaisarvoa merkittävästi.


11/1985 – 7/1987 Saudi-Arabia & 7/1987 – 17.5.2004 Suomi.
Herra X (1.om) Helsingistä, Imatran voiman työnjohtaja, oli komennuksella Saudi-Arabiassa 1985, josta hän osti tämän auton uutena. Auto tuotiin muuttoautona Suomeen 1987, jolloin se rekisteröitiin Suomeen ja sai tunnuksen BET-816. X piti autoa aina vuoteen 2004 saakka, eli lähes 20-vuotta. Viimeiset vuodet X:n omistusaikana auto seisoi pitkiä aikoja, joka saattoi edesauttaa ruosteongelmien muodostumista. Auton huoltokirjaa on X:n omistusaikana täytetty yli 230tkm saakka.

17.5.2004 – 18.9.2010
Herra Y (2.om) Petäjävedeltä osti auton X:ltä 2004. Auto palveli pääasiassa käyttöajossa reilun 10tkm verran. Loppuaikana Y ajoi auton alustan kiveen Lapissa, jonka seurauksena moottorin öljypohja halkesi ja alusta koki nähtävästi muitakin vaurioita mm. takaiskari ja kallistuksenvakaajan pystytanko katkaisivat. Y myi auton korjattavaksi Z:lle mittarissa 239tkm.


18.9.2010 – 19.6.2016
Herra Z (3.om) Saarijärveltä osti auton lähinnä varaosakäyttöön toisen 2.3-16 Mercedeksen kunnostusta varten. Tästä huolimatta auton öljypohja vaihdettiin ehjään, ja sitä kunnostettiin toimintakykyiseksi. Auto seisoi Z:lla pihassa noin kaksi vuotta, mutta sitä ei juurikaan ehditty purkaa. Ainoastaan auton alkuperäinen nahkasisusta oli siirretty toiseen autoon ja se oli korvattu Karo-versiolla. Z myi molemmat autot W:lle 2016.


19.6.2016 – 15.9.2018
Herra W (4.om) Saarijärveltä osti auton 2016, toisen 16v mersun kylkiäisenä. W:n tarkoitus oli alunperin entisöidä auto MR kuntoon, mutta tilan ja ajan puute sai W:n tekemään päätöksen vain yhden 16v:n kunnostamisesta. W myi auton projektikuntoisena Antti Asunmaalle 2018 syyskuussa. Ennen kaupantekoa auton alkuperäinen musta nahkasisusta siirrettiin takaisin paikalleen.


15.9.2018 -
Antti Asunmaa (5.om) Lahdesta osti pahasti projektikuntoisen auton W:ltä Saarijärveltä. Auton kunnostus aloitettiin heti syksyllä 2018.

Pikku fiksailua On tullut myös harrastettua, vaikka pääasiassa aika menikin käyttiksen jarruremontissa. Takaloosterin muovit oli vähän rujot, joten saivat kevyen Maston käsittelyn. Nyt näyttää taas hyvältä. Hirveän paljon ei ole tullut värkättyä, kun viime viikko meni autotallin siivoamiseen ja uudelleen maalaukseen. Toisaalta nyt on mukavampi jatkaa kokoonpanoa siistissä tallissa.

Zoom in (real dimensions: 576 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

1 kommentti:

  1. Hei, mukava tarina auton historiasta, kiinnisti varsinkin kun itse olin 80...86 Saudeissa töissä ja toin itse 86 MB 124 auton ns muuttoautona ajamalla Suomeen. Mukavaa että joku viitsii ja jaksaa kunnostaa vanhoja autoja. Hyvää syksynjatkoa ja terv Lahdesta

    VastaaPoista