Ensimmäinen vaihe työlistalla oli korin kunnostus. Vaikka auto varsin asiallisessa kunnossa olikin, oli siihen ehtinyt ruostepeikko puraista vasempaan etulokariin etuvilkun taakse. Purin autosta kaikki muovit ja puskurit, jotka muuten olivat korinvärissä ja kiiltävät, myös maalausta varten.
Aloitellaan purkuhommilla. |
Onneksi korista ei löytynyt piileviä ruosteongelmia muovien alta. |
Etulokarin putsasin teräsharjalaikalla molemmin puolin, ja kyllähän siellä ihan reikää oli tarjolla. Koska secciä ei hirveästi nurkissa pyöri, niin leikkasin 124:n lokasuojasta korjauspalan, ja hitsasin sen paikalleen. Hitsauksen jälkeen saumat tiivistettiin jälleen 2K koriliimalla ja sen päälle alkuun epoksi. Epoksin hionnan jälkeen vielä hiontaväri, ennen lopullista hiontaa ja värimassaa. Maali kuvattiin kameralla ja sävytettiin sen mukaan. Häivytin massan pystysuunnassa lokarin kanttiin ja sivusuunnassa kaareen. Lakka häivytettiin 15-20cm pidemmälle rajanhäivyttimen avulla. Kuivuttuaan lokari vesihiottiin tarvittavilta osin ja kiilloteettiin kauttaaltaan.
Puskurit ja muovit olivat tosiaan korinvärissä, eli väärässä värissä. Nautikblaun kanssa helmat ja peilit ovat tehtaalta lähteneet Andorblau värisenä ja satiinilakalla. Myös ovenkahvojen kehykset olisi SEC:ssä helmojen väriset, mutta koska pidän niitä hirveän rumina, jätin ne korinväriin, etteivät erotu yhtään enempää. Kaikki kromit purettiin muoveista, ja ne onneksi olivat ehjiä, kuten oli auton myyjän kanssa keskusteltu. Jo pelkästään huonot kromit saattaa torpata auton entisöimisen, sillä listat on niin kalliita, että uusien tai hyvin käytettyjen etsiminen tulee kalliimmaksi kuin ostaa parempi auto. Sama pätee etu-umpioihin ja takalasiin.
Osat maalasin kotona ja niistä tuli jälleen hyvät. Kiillotin kromit irrallaan vielä pikku naarmuista ja liasta, jonka jälkeen kasasin palikat takaisin nippuun. Takapuskurin kuori oli ollut irti rungosta, minkä takia se ei ollut suora. Kaikki edellisten omistajien liimausyritykset siivottiin, ja kiinnitin kuoren klipsit runkoon pienillä ruuveilla niiden pysymisen varmistamiseksi.
Etupuskurin sumarit avasin, pesin, korjasin heijastinpinnat Molotowin kromitussilla ja lakkasin lasit siistin ilmeen saamiseksi. Alkuperäiset rosterikilpitelineet heitin kuikkaan, koska ne on mielestäni kamalan näköiset. Ostin eteen ja taakse kilvenkokoiset muoviset telineen, kuten aiempiinkin projekteihin. Samalla saatiin ulkolämpömittarin anturi kiinni telineeseen, kun tähän asti se oli roikkunut puskurin takana miten sattuu, ja mittari näytti konehuoneen lämpötilaa.
Konepellin kehys maskin alta oli murtunut ja siinä oli korroosio vaurioita. Pelti ei ole terästä, muttei se oikein ole alumiiniakaan, eli se lienee jotakin seosmetallia. Murtuma korjattiin 2K koriliimalla ja alareuna siistittiin ennen kittiä ja epoksia. Alareuna maalattiin häivyttämällä se maskin alakulmiin.
Maskista purin kromit pois, ja maalasin kohtuu hyvin säilyneen ritilän uudelleen Galinitgraulla. Monella SEC omistajalla on musta maskin ritilä, ja mustahan se ei siis koskaan ole tehtaalta ollut. Ainoastaan AMG mallissa maskin ritilä on ollut korinvärinen. Lopuksi sitten sai laittaa muovit jo takaisinpäin koriin, ja siirtyä sisustan kimppuun.
Lokari paikallaan. |
Maski tuoreessa alkuperäisessä Galinit grau sävyssä |
Nyt takapuskurikaan ei enää roiku |
Yleisilme freesautui kummasti |
Samalla lampunpesimet varret hiottiin ja maalattiin uudelleen alkuperäiseen Stratusgrau sävyyn. |
Lampunpesureiden muovikorkit oli melko happamat, joten kaivoin 3D mallin minkä olin aikanaan tehnyt 190E 2.3-16:een. Näissä kun on samat lampunpesimet. Vahvistin mallia hieman ja tulostutin uudet korkit, jotka hionnan ja pohjamaalin jälkeen sai päälleen alkuperäisen Stratusgrau metallihohtoharmaan värin ja satiinilakan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti