Ennen kultaisen 123:n hankkimista ehdotin Juhalle siirtymistä BBS vanteisiin. Olin kunnostellut koottavia vanteita jo useita sarjoja tuolloin lähinnä myyntimielessä, mutta tarjolle tulleet ehdokkaat ajattelin tehdä Juhan sinistä 250:iä varten.
|
Vanteet ostettiin myynnissä olleen SEC:n alta Lappeenrannasta. |
Vanteet löytyi Nettiautossa olleen SEC mersun alta, ja kyselin myyjältä olisiko ollut mieltä myydä pelkät vanteet. Yleensähän näissä tilanteissa tarjotaan eioota, mutta nyt myyjä suostui myymään pyörät varsin kohtuullisella pyynnillä. Vanteet olivat BBS RS 16" x 10" ET11 takana ja 16" x 8" edessä. Alkuperäiskunnossa olevat pyörät oli suorat, mutta melko pahasti hapettuneet kauttaaltaan.
|
Keskiöt lasikuulapuhallettiin. |
|
Alumiinille tarkoitettu happoväri pinnassa. |
Projekti alkoi totuttuun tapaan renkaiden poistolla, jonka jälkeen pääsin purkamaan vanteet osiin. Kehäpulteiksi tilattiin tälläkertaa kromiset ja vanteet jätettiin kehiltään alkuperäisiksi, olivathan ne melkoisen leveät jo näinkin. Keskiöt lasikuulapuhallettiin ja maalasin ne alumiinille tarkoitetulla tartuntapohjamaalilla. Pintaväriksi valikoitui BBS:n alkuperäishenkinen VAG Stormbeige. Sisäkehät hiekkapuhallettiin ja maalattiin pulverihopeaksi lakalla.
|
Keskimutterit kiillotettuna. |
|
Sisäkehät hiekkapuhallettu ja maalattu pulverilla. |
Kehät hioin jälleen 240-400-600-800-1000-1200-1500 vesissä, ja kiillotus tehtiin kahdella eri kovavahalla ja puuvillarättilaikalla. Kiillotuskoneena toimi uskollinen 7-euron halppisporakone. Keskiöihin vaihdettiin uudet BBS:n "3D" keskimerkit ja keskimutterit kiillotettiin kehien tapaan.
|
Uudet kehäpultit hakemassa paikkaansa. |
Vanteet näytti kokoamisen jälkeen melkoisen päräyttäviltä. Nyt oli aika siis kokeilla pyöriä auton alle. Pari päivää vanteiden saamisen jälkeen Juha ilmoitti kuitenkin, että takavanteet tulevat korista n.20mm ulos. Nykytrendin mukaisesti tuo ei olisi mikään ongelma, pikemminkin tavoitetila, mutta museoautoksi katsastettavassa vehkeessä tuollainen lookki ei oikein onnistu. Hätä ei sinänsä ollut tämännäköinen, sillä jo vanteiden kunnostushetkellä kerkesin hankkimaan toiset 16-tuumaiset BBS RS:t. Nämä pyörät olivat kooltaan maltillisemmat 16" x 8" takana ja 16" x 7" edessä. Edellinen sarja laitettiin myyntiin ja melko pitkän ajan kuluttua ne löysivät paikkansa erään rannikkoseudun harrastajaveljesten autossa. Halvalla menivät, mutta turhapa näitä on tallissakaan säilytellä.
|
Valmis kierros oli melkoisen näyttävän näköinen. |
|
10" leveä takavanne. |
|
Vaikka vanteet olivat hienot oli ostajia harvassa. Krooninen rahapula tuntuu vaivaavan meitä kaikkia. |
Kapeampi sarja otettiin työn alle samantien ja niiden väriksi valittiin pulverivärikartasta löytynyt metallihohto kulta. Sisäkannut ja keskiöt maalattiin samalla värillä. Kehät jätettiin alkuperäisiksi ja ne hiottiin ja kiillotettiin. Viikon aikana tehty kunnostustyö onnistui hienosti ja vanteista tuli erittäin näyttävät. Tällä kertaa ne myös sopivat W123:n alle ilman korimuutoksia. Renkaiksi tuli tavanomaiset 205/55R16.
|
RS:t numero 2 ostohetkellä. |
|
Hyvin säilyneet vanteet oli mukava lähtökohta kunnostamiselle. |
Vanteet olivat käytössä Juhan 250B:ssä 2010 - 2012 kunnes ne siirrettiin uuden kultaisen kolmisatasen alle. Vanteet sopivatkin kullanväriseen autoon huomattavasti paremmin kuin siniseen.
|
Entsöinti oli "uran" nopein, alle viikko, ja lopputulos varmaankin paras tähänastisista. |
|
Pyörät alla 250B:ssä. Omaan makuun aikaisemmalla sarjalla oltaisiin saatu juuri oikeanlainen look. Nyt pyörät ovat hieman ujot. |
|
Myöskään kultainen väri ei ollut ehkä paras valinta siniseen autoon. |
|
Sen sijaan kultaisessa autossa vanteet toimii todella hienosti. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti