tiistai 30. lokakuuta 2018

Ruosteinen ristiretki jatkuu

Taas on pari viikkoa vierähtänyt. Koppa olisi purettu irto-osiltaan, ja lopulliset ruostepaikat alkaa olla nyt selvillä. Pientä reikää löytyi vielä kontin vasemman sivukotelon etureunasta ja rekisterikilven takaa. Myös takalasin sähkönostin tuli, ja siihen jouduin vielä asentamaan puuttuvat lasin kiinnitysliu'un vanhasta nostimesta. Nyt sai siis alkuperäiset lasit takaisin paikalleen, vaikkakiin ne varmaan vielä kerran puretaan maalausta varten. Ei kuitenkaan viitsi säilyttää auto ulkona ilman ikkunoita.



Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva



Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva



Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva



Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva



Zoom in (real dimensions: 576 x 768)Kuva



Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva



Seuraavaksi sitten purin sisältä loput kamat. Kojelauta lähti roskiskuormaan ja samoin osa matoista. Vanhoissa matoissa on jonkinlainen kumivulkanointi taustalla, joka on ajansaatossa muuttanut rakennetta niin, että se on käytännössä nykyään limaa. Sitten kun matot on olleet vähän miten sattuu heiteltynä paikallaan, on kyseinen mönjä sotkenut paikkoja melko pahastikin.
Myös kuumuus ja kosteus oli tehnyt tuhojaan, sillä etumattojen tereet olivat kutistuneet ja se aiheuttaa maton reunojen käpristymisen. Tietenkään nämäkään eivät ole samat kuin uudemmissa yhtenäisellä takamatolla olevassa versiossa, joten saa nähdä onko nämä pakko vielä pelastaa.



Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Pesun hoidin suoraan painepesurilla ja Autoglymin Powermax3:lla. Hyväksi havaittu tapa kun kyseessä on ihan oikeasta likaiset osat. Painehuuhtelukonekin tallista olisi löytynyt, mutta ihan näin huonoon lähtökohtaan se ei ole oikea laite.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva



Pahimmat mönjän sotkemat olivat konsolien sivumatot, joiden ajattelin olevan pikkuhomma uusia, mutta eipä vaiskaan. Ne kun on taas kerran eri muotoiset uudemmassa ja vanhemmassa 190:ssä, ja kun tässä cossussa on käytetty kuitenkin tuota uudemman tyyppistä velouria loopin sijaan, niin eipä niitä nyt sitten mistään löydykään. Onneksi olin jo aiemmin löytänyt tuota vastaaavaa materiaalia metritavarana, joten helpoin oli vaan verhoilla osat uudelleen



Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva



Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva



Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva



Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva



Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva



Johtoja kaavin taas melkoisen kasan pois, eli kaikki ylimääräiset jälkiasennetut viritelmät sai lähteä. Tilalle hankin purkuautosta alkuperäiset liittimet ja johtosarjat tein uudelleen kangas erkkarilla päällystttynä. Kuvassa uusi kaiuttimien sarja, jotan voidaan käyttää alkuperäiseen tapaan Fader potikan kautta, tai ohittaa se. Lisänä sarjassa on myös ISO liitin uudemmalle soittimelle sekä alkuperäiset liittimet Beckeriä varten. Hyllyssä on Becker Europe 2000, joka istuu hyvin aikakauteen vaikka onkin 80-luvun lopun tuote, toisaalta kuitenkin löytyy Kenwoodin nykyaikaisilla ominaisuuksilla varustettu mankka, joten saa nähdä kumpiko sinne nyt sitten tiensä löytää. Tällähetkellä ainakin Becker on menossa paikalleen.



Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva



Juurikin tänään olisi tarkoitus hakea vielä viimeisiä osia että auto saataisiin jonkinlaiseen liikuttelukuntoon. Kun ajaminen on mahdollista niin aletaan olla lähempänä hitsauksien aloittamista ja ylipäätään auton kuskausta Pohjanmaalle. Maalarinkin kanssa alustavasti kaavailtiin alkuvuotta värityksen aikataululle.. mutta saapa nähdä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti