keskiviikko 16. lokakuuta 2019
Loppua kohti
Tätä kirjoittaessa on hyvin jännät fiilikset, sillä jos tahdet on oikeassa asennossa, on auto "valmis" viikon loppuun mennessä. Valmis tarkoittaa toki tässä vaiheessa koottua, eli varsinainen detaljointi/kiillotus/puunaus ym. jää sitten vielä tehtäväksi. Olisi toki myös saatava auto tienpäälle ja päästävä tutkimaan löytyykö siitä teknisesti vielä jotain korjattavaa. Lisäksi listalla olisi katsastus ja Museorekisteröinti kerä Classic Data tarkastuksen. Hommia toki siis riittää, mutta aletaan olla jo sillä tasolla, että se paikkavaraus Helsingin American Car showhun voidaan tehdä ensi pääsiäiselle. Näillä näkymin tulemme kahden auton voimin omalla Garage59 osastolla sinne uudelle Classic puolelle, mutta siitä lisää sitten tuonnempana.
Tässä parin viikon aikana on sitten yritetty siistiä tuota konehuonetta, joka jäi viimeiseksi hommaksi. Heti alkuun voin sanoa, että moottorin ja siihen liittyvien komponenttien korjailu ja viimeistely on mulle sitä pahinta pakkopullaa. Ei nimittäin kiinnosta, yhtään. Mutta koska edelleen tavoitteena on laadukas entisöinti, on myös konehuoneen oltava katseenkestävässä kunnossa. Kerrotaan nyt sekin heti alkuun, että täydellistä lopputulosta ei tässä haettu, eikä kaikkia juttuja tehty ihan niin hyvin kun pitäisi, mutta sanotaanko että lopputulos on asiallinen.
Moottoritilahan oli pesty jo ainakin kolmeen kertaan, mutta edelleen likaa löytyi laajalti. Lähtökohta oli kuitenkin sellainen nuhjuisen ja hapettuneen kuiva, eli pahimmat öljymössöt oli poissa. Irrottelin autosta syylärin, lauhduttimen, flektin ja tuulitunnelin, laturin, ruiskupaketin, säiliöt ja toki letkuja ja johtosarjaa. Bensalinjat puhallettiin ja keltapassivoitiin uudelleen. Näin tehtiin myös kiinnikkeille, ruuveille ja muovikansien klipseille. Kaikki muoviosat pestiin saippuavillalla puhtaiksi. Ruiskun kumipalje tutkittiin ja todettiin virheettömäksi, jonka jälkeen sekin pestiin luonnollisesti huolellisesti. Koneeseen vaihdoin varmuuden vuoksi uuden vesipumpun ja termostaatin. Myös alavesiletku uusittiin ja letkujen klemmarit. Sähköflekti purettiin ja kiinnikkeet keltapassivoitiin ja runko maalattiin uudelleen. Lauhdutin vaihdettiin uuteen. Vaikka lauhdutin oli 16V mallin, oli siinä pieniä eroja alkuperäiseen. Siitä syystä jouduin ottamaan toisen kiinnikkeen vanhasta ja lisäämään sen uuteen kennoon. Samasta syystä kennolle menevää kompressorin putkea piti oikaista, että sen sai oikeaan kulmaan.
Syyläri pestiin ja sen yläosa maalattiin uudelleen. Maalia sai päälleen myös imusarja ja öljynsuodattimen kotelo. Koneen päälle vaihdettiin samalla uudet kumiletkut suuttimille. Vaihdoin lopulta myös toisen ohjaustehostimen pumpun, sillä vanha oli vuotanut todella rajusti ilmastoinnin kompuran päälle. Käytetty varaosa putsattiin ja maalattiin uudelleen. Tietenkin myös moniurahihna vaihdettiin uuteen. Uutta osaa tuli vielä, tulppien johdot, sytytyspuola, virranjakajan kansi, paisuntasäiliö, tulipellin eriste, hihnan kiristinrulla, jännitteensäädin yms. Pissapojan säiliö vaihtui vähemmän kellastuneeseen käytettyyn, joka pestiin huolellisesti. Lisäksi putsailin konehuonetta sieltä täältä ja korjasin maalauksia. Vielä jäljellä on detaljointia ja varsinainen puunaus. Kuvissa osat on suoraan asennuksen jäljiltä, joten niissä on kaikenlaista lähmää vielä päällä.
Yksi ongelmakin tuli eteen, kun asensin autoon töötit. Rattia painamalla ei tapahtunut mitään, vaikka töötti toimi kun antoi suoraan akulta virtaa. Sitten sulake, ok, sitten johdot, ok. Avasin ratin ja putsasin kosketuspinnat, ok, irrotin johtosarjan liittimen ja mittasin johdot, ok.. enää en keksinyt kun irrottaa ratin ja katsoa toimiiko jousikontaktit, ja voilá. Eihän ne toimi jos niitä ei ole. Samaa uutta viikseä kun myydään sekä liukupinnallisiin ratteihin ja sprilaalilla toimiviin, niin ne jousikontaktit töötille ei kuulu pakettiin vaan ne pitää tarvittaessa lisätä. No vanha viiksi oli tallessa ja nyppäsin ne siitä irti ja tökin paikalleen.. kappas vaan kun alkoi töötti soida.
Fiilikset alkoi nousta kun sai asentaa alkuvuodesta kunnostetut etu-umpiot paikalleen. Valotkin jopa pelasi, joten mielihyvä oli taattua. Kunnostettua palikkaa on mukava pulttailla kiinni, joten perään asensin lampun pesurit letkuineen. Varsinaisestihan autosta ei puutu kuin etupuskuri, mutta täytyy vielä vaihtaa toinen sähköantenni, kun vanha ropeltaa rumasti. Varapyörän kiinnitys ja työkalut uupuu ja tietenkin se loputon hierominen juhlakuntoon jokapuolelta.. mutta kaikenkaikkiaan nyt alkaa tuntua hyvältä! (Ai niin, autotalli siivotaan vasta kun auto on kasassa, joten pahoittelut sotkusta :) )
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti