keskiviikko 12. kesäkuuta 2024

A124 - Ruosteet korjattu, ryhdytäänpä hommiin

Auto vietti Larin hoivissa vain viikon verran. Sisäkaaret oli korjattu siististi käytämällä tarvittavilta osin uusia korjauspeltejä, ja etu-umpion tausta oli nätisti muotoiltu suorasta pellista vastaamaan alkuperäistä. Sisälokareihin Lari oli sumutellut ruosteenestomaalin ja sen päälle 3M:n 2K pussimassaa. Tuo kyseinen tavara on melkoista ainetta, ja muodostaa todella sitkeän suojan mekaanista kulutusta vastaan. Korjauspelleissä kaikki kumitulpan reijät olivat saman kokoisia, joten suurensin molemmin puolin yhdet aukot vastaamaan alkuperäisiä tulppia. 

Ruosteet korjattu, massattu ja maalattu. Kumitulppien reijät täytyi vielä avata.

Oikealla puolen sama juttu tulpat jo asennettuna ja kotelosuojat laitettuna.

Puhdistin pyöränaukot teräsharjalaikalla, ja pesin sen jälkeen tinnerillä. Irtonaiset massat ja pintaruosteet olin kaivanut auki jo ennen hitsauksia. Hioin kevyesti uutta massattua aluetta sileämmäksi, ennenkuin maalasin sisälokarit tummanharmaalla Temadurilla. Hitsauksien kotelon puolet puhdistin ja maalasin Wurthin Roststop quatrrolla, ennenkö ruiskutin sinne melko reippaasti Dinitrolin ML kotelosuojaa. 

Korjattu nurkka ja lähtötilanne ennen maalauksia.

Maalattu ja putsattu tilanne.




Tässä vaiheessa puhdistin myös tukivarret, navat ja jarruosat sekä maalasin ne uudelleen. Myöhemmässä vaiheessa vaihdoin kaikki iskarit uusiin ja jousten, joista kaksi oli katki, tilalle tuli uusi Eibach Prokit. Jarrulevyt ja palat olivat hyvässä kunnossa, joten niitä ei lähdetty uusimaan.

Ilmastoinnin vanha tarra

Sytytyksen vanha tarra

Pohjatöitä

Hiontavärissä.

Lampun tausta oli hieman ahtaassa tilassa.

Helmat oli ehjät, mutta näissäkin oli pohjanpuoleisten kumitulppien ympäriltä massa korkannut, joten kaavin kaikki irronneet massat pois, harjasin puhtaaksi ja sivelin pinnat ruosteen muuntimella. hionnan jälkeen täytin pinnat 2K koriliimalla ennen maalausta. Helmat maalasin uudelleen korinväriin kyljen puolelta, ja pohjan puolelta käytin samaa tummanharmaata Temaduria kuin pyöränaukoissakin. Maalauksen jälkeen asensin puhdistetut kumitulpat takaisin paikalleen.

Lukkopelti värissä. Myöhemminpelti vesihiottiin ja kiillotettiin.

Lampun tausta myös maalattuna.

Uusi ilmastoinnin tarra

Uusi sytytyksen tarra

Alustassa kaikki oli kohtuullisen hyvällä mallilla, joten sen kanssa päästiin lähinnä pesulla. Perämurikka putsattiin ja maalattiin uudelleen. Maalauksen jälkeen sumuttelin kriittisiin paikkoihin ML:ää myös alustan puolelle sekä helmakoteloihin ja muovien alle.

Helmoihin tuli uusi maali päälle.

A-pilarin nurkassa oli ruostekupru joka korjattiin.



Samoin takaluukun reunassa oli pieni kupru.

Massa häivytettynä ennen lakkaa.

Konehuoneen puolella uutta maalia tarvitsi lukkopelti, jossa oli useammassa kohden pintaruostetta. Samoin juuri korjattu umpion poteri täytyi viimeistellä ja maalata. Lukkopellin tarroista otin kuvat ja piirsin ne koneella uusiksi ja teetin uudet tarrat. Lukkopeltiin tuli värimassan päälle normaali kiiltävä 2K lakka ja umpion taakse satiinilakka alkuperäisen tyylin mukaan. Tehtaalla ilmeisesti ovat käyttäneet vain kovetettua värimassaa, mutta halusin parempaa suojaa lakalla.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti