Ergonomia ja design on hyvin, siis hyvin lähellä markkinajohtajaa. |
Tälläkertaa testiin tuli Autoduden uusi Tokya OP9 epäkesko, jota markkinoidaan kestävänä koneena vaativalle harrastajalle tai ammattilaiselle. OP9:n ero suosittuun OP5:een on suurempi 21mm epäkeskoliike, joka on siis OP5:ssa 15mm. Isommalla liikkeellä on etunsa, sillä se poistaa tehokkaammin naarmuja kuin pieni, mutta se tuo myös haasteita paneleiden reunojen, listojen ja muiden hankalien alueiden lähettyvillä.
Pölysuojan ja tallan väliin on ymmärretty jättää riittävästi tilaa. Omassa rupesissani suojaa on ohennettu, ettei se hinkkaisi tallaa niin paljoa. |
Itse olen käyttänyt epäkeskoa nyt joitakin vuosia, ja koneena on toiminut Rupesin LHR21 MKII. Tokyan laatu ei paketista otettaessa juurikaan häviä. Detailitasolla toki Rupes vie voiton, mutta yleisesti laatu on tasaisen varmaa kuten muissakin Tokyan koneissa. Ihka ensimmäisenä silmään pistää oranssi virtajohto, joka on todella, siis todella pitkä! Tämän kanssa pystyy pystyy pienessä tallissa kiertää autoa ilman jatkojohtoa, ainoastaan pistoketta täytyy välissä vaihtaa. Tokyan 7m johto on toki lyhyempi kuin uudessa Rupesissa (9m), mutta vanhassa Mark II:saa se on vain 3,8m, joka jää usein turhan lyhyeksi. OP9:n johdon väritys vaan arveluttaa pitkässä juoksussa, se nimittäin voi melko pian näyttää melkoisen ryöttäiseltä.
Koneen ergonomia vaikuttaa olevan hyvin lähellä Rupesia, mikä on varmaan markkinoiden parasta. Ulkonäkö ja jopa kuoret vaikuttavat myös hyvin Rupesmaisilta. Heti silmään pistää kuusikoloavaimen paikan puute, mikä siis Rupesista löytyy. Sen sijaan tallan etäisyys pölysuojasta on Tokyassa jo valmiiksi isompi kuin Rupesissa. Ja tämähän on tunnettu ongelma Rupesin koneessa, jossa pölysuoja hankaa tallan yläpintaa turhaan kuumentaen sen ja siirtämällä lämmön laikkaan, joka lopulta irtoaa velcrosta ja lentää pitkin seiniä.
Iso suositus myös tälle S-Wool laikalle! |
Ja sitten ajoon. Koekaniinina oli tälläkertaa pieni Alfa Romeon GTV, joka kiillotettiin kauttaaltaan 4-steppinä ennen pinnoitusta. Alfaan tehtiin myös maalikorjauksia jotka vaati vesihiontaa, eli kiillotus aloitettiin syvästä päädystä. Kone tuntuu mukavalta käteen, se ei värise kuten käytetty vanhempi Rupes ja ennenkaikkea tämä on huomattavasti hiljaisempi. Tokyan huipputuotteeksi osoittautunut S-Wool villalaikka syö hämmästyttävän hyvin naarmuja Gyeonin Compound+ Redefinedillä. Kerrassaan loistava vinkki PP-Detailingilta! Pieni jännitys on kokoajan Rupeksen peruja, että koska se laikka lähtee irti, mutta pelko osoittautuu turhaksi, ja kierroksia uskaltaa nostaa hyvinkin. Tokya hoitaa alkutyöstön moitteettomasti ja kevyemmät stepin onkin sitten tavanomaiseen tapaan helppoja työstää epäkeskolla. Progressiivista liipaisinta ei edes aluksi huomaa, se toimii kuten ajatus, ja tuo ajoon mukavaa jouhevuutta ilman jatkuvaa kierrosnopeuskytkimen räpeltämistä. Viimeistely pehmeällä laikalla hienolla tahnalla jännittää taas, sillä nyt pitäisi kierrokset saada ylös ja silloin se lappu lentää viimeistään.. vaan ei lennä. Kone ja laikka selkeästi kyllä kuumenee, mutta lämpö tuntuu lähinnä koneen rungossa, ei laikassa. Oli miten oli, ainakin Tokyan talla on laadukkaampi kuin Rupesin originaali, joka on velcron osalta ihan luokatonta sitä itseään.
Ja lisää vahvoja suosituksia! |
Ja summa summarum. Yksinkertaisesti mikään ei tästä koneesta tee mielestäni huonompaa kuin edellisen generaation markkinajohtan malli. Ergonomia on loistava, paino on hyvä, tehoa riittää ja ennenkaikkea se ääni, kuinka paljon mukavampaa onkaan tehdä kun ei korvissa soi päivän jälkeen. Vertailu ei ehkä ole Rupesin kannalta relevantti, sillä oma koneeni on jo vanha malli sekä reilusti käytetty, aika näyttää miten käytetty Tokya käyttäytyy. Uusimmasta Rupesista ei kokemusta ole, mutta tässä harrastetallissa Mark II siirtyy varakoneeksi ja Tokya OP9 ottaa paikan pakista pääasiallisena epäkeskona. Sanomattakin lienee selvää, että suosittelen todella lämpimästi. Jos olet harrastaja en näe mitään syytä maksaa lähes tuplahintaa merkistä. Ehkä se ero tulee esiin sitten ammattikäytössä, mutta se on sitten eri asia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti