tiistai 28. huhtikuuta 2015

Petrin 260SE -91

Ässä juuri noudettuna omaan pihaan.

Auton ulkokuoressa on melkoisesti pienehköjä jälkiä, mutta kuvissa näyttää hyvältä.
Kouluikäisenä pojankloppina Petri näki silloisen kotikadun varrella tummansinisen W126 korimallin Ässämersun. Auto teki koltiaiseen niin suuren vaikutuksen, että sellainen piti joskus sitten isompana hankkia. Petrin autoilu alkoi Japanilaismerkin ratissa, mutta melko pikaisesti siirtyi takapuolen alle korisarjalla kuorrutettu kaksilitrainen bensa 190E. Tuollainen tuunattu pikkumersu oli -90 alussa melkoinen näky varsinkin kirkkaanpunaisena. Mersuja tuli ja meni ja välillä toki kokeiltiin muitakin merkkejä. Varsinaisia harrasteautoja Petri ei koskaan rakentanut vaan käyttöautot pidettiin tiptop kunnossa ja puhtaina. Kesän kynnyksellä huhtikuussa 2014 entinen työkaverini Autoasilta Lahdesta tarjosi ostettavaksi hänelle vaihdossa tullut 260SE:tä. Varsinaisia ostosuunnitelmia ei kelläkään ollut, mutta kun hintatarjous yllättäen menikin läpi, tuli Petristä ensimmäisen oman ässän omistaja.

Varusteita on ladattu S-mallien totuttuun tapaan.


W126 ei nauti vieläkään mitään kruununjalokiven suosiota, vaan pikemminkin se on hieman hyljeksitty kohde. Autot on kuitenkin tekniikaltaan luotettavia ja varusteiltaan halvempiin malleihin verrattuna erittäin runsaita. Petrin auton 2.6-litrainen bensakuutonen kuuluu mallisarjan pienimpiin vaihtoehtoihin. Nykyisillä bensanhinnoilla se kuitenkin on hieman kukkarolle ystävällisempi kuin järeät kasikoneet. Toki mikään bensapihi ei ole tämäkään voimanlähde. Vaihteistona autossa on 4-pykäläinen automaatti ja varusteista löytyy ilmastointi, 4x sähkölasit, sähkökattoluukku, webasto, sekä ASD-perä. Pintaa koristaa sattumalta juuri oikea tummansininen metalliväri joka kantaa nimeä Nautical blue (929). Sisutassa on alkuperäinen vaaleanharmaa plyyshi/kangasverhoilu.

Lorinserit eivät kuuluneet kauppaan, mutta saatiin hankittua vuotta myöhemmin.

Kunnostus tehdään hartaudella.
Auto on vuosimalliltaan 1991, joten se pysyttelee vielä muutaman vuoden tavallisena harrastepelinä. Ajan myötä auto on tarkoitus entisöidä entiseen loistoonsa niin tekniikan, korin kuin sisustankin osalta. Auton myyntikuvassa olleet Lorinserin ultraharvinaiset LO vanteet 16" x 8" ET11 koossa saatiin ostettua auton myyjältä vuoden kestäneiden neuvottelujen jälkeen. Vanteet tullaan kunnostamaan virheettömiksi. Projektin etenemistä seurataan blogissa, mutta aikataula ei sen valmistumiselle ole määritelty.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti