maanantai 11. toukokuuta 2015

MB 250B 1982

Purkuhommia alkuvuodesta 2005
Mersu saapui Ritamäen tallille Joulukuun alussa. Vaikka auto oli lähtökohtaisesti harvinaisen siistinä säilynyt yksilö, alkoi sen pienimuotoinen kunnostus heti joulun pyhien jälkeen keväällä 2005. Autoon päästiin vihdoin tutustumaan kokonaisuudessaan. Sisusta purettiin kauttaaltaan sillä se vaati täydellisen pesun ja perinteisen korjauksen kuskin penkkiin. Sisustan purku ei kuitenkaan onneksi paljastanut mitään pahoja yllätyksiä.

Sisusta purettuna pesua varten.

Pohja ja ovet näyttivät hyväkuntoisilta.

Konehuone ennen toimenpiteitä.
Takaluukun reunoihin oli pesiytynyt ruostetta kuten myös esimerkiksi takakelkan kiinnityspisteiden alueille. Peltityöt otettiin samantien työn alla ja takaluukun alareunat korvattiin uusilla korjauspaloilla. Kannakeiden alueille uutta peltiä ei saanut valmiina, joten ne napulteltiin paikalleen käsitöinä. Juha oli töissä tuohon aikaan teräslevytuotteitta valmistavassa yrityksessä joten kaikenlaisia peltituotteita ja mm. korjauspaloja pystyi valmistamaan työpäivän päätteeksi.

Vasen takanurkka oli päässyt ruostumaan puhki etureunasta.
Oikealla puolella oli vain pintaruostetta josta selvittiin hiekkapuhalluksella.

Vasen puoli purettuna pistehitsauksista.

Kori oli päässyt happanemaan alustasta.



Hitsaushommat menikin vanhalta tekijältä vaivattomasti ja seuraavaksi otettiin työna alle takakelkka. Osat purettiin ja kunnostettiin yksitellen. Pintaan ruiskutettiin uusi puolikiiltavä musta. Jarrut käytiin kokonaisuudessaan läpi ja kilkkeet keltapassivoitiin jarrusatuloita myöten. Korin pohjan saumat tiivistettiin koriakryylillä ja päälle ruiskutettiin uusi massa. Kunnostettu pohjan alue sekä takapyörän aukot maalattiin lopuksi korin väriin. Takaluukun puolella tehtiin samat pohjatyöt ja päälle ruiskutettiin alkuperäistä vastaava harmaa väri.

Takakelkka poistettuna korjaustoimenpiteitä varten.

Ruostekohdat leikattiin irti plasmalla.





Ruosteettomaan koriin oli nyt aika pultata uutta vastaavat alustan osat paikalleen. Korin korjausmaalauksesta vastasi Majaniemen Jari Lapualta, joka onnistuikin häivyttämään paikat hienosti vanhaan väriin sopiviksi.

Apurunko puhallettuna ja maalattuna.

Tukivarret, vetarit ja perä kunnostettuna.

Pyörän aukot massattuna ja maalattuna.

Kelkka kiinnitettynä takaisin paikoilleen.



Moottorissa oli esiintynyt käyntiongelmaa, jonka vuoksi kaasari otettiin työn alle. Kaasuttimeen asennettiin korjaussarja ja kasattiin uudelleen. Vieläkään käynti ei ollut tarpeeksi hyvä, joten auto vietiin Kultasormenakin tunnetulle härmäläiselle asentajalle. Hän saikin auton nyt käymään hyvin ja se voitiin ottaa ajoon.

Kaasari purkuhetkellä.


Pintaruosteet puhallettuna ja saumat tiivistettynä.

Uusi väri pohjassa.

Alustan pikkunippelit puhallettiin ja keltapassivoitiin,

Samoin jarrusatulat keltapassivoitiin.

Auto lähdössä paikkamaalaukseen.
Auto kasattiin kokonaiseksi vapuksi 2005 ja lopputulos kruunattiin Intran 16" AMG monoblock replica vanteilla. Auto palveli heti seuraavan kesän lähestulkoon käyttöautona Juhalle.

Konehuoneelle riitti tässä vaiheessä kunnon pesu.

Auto ensimmäistä kesää ajossa ja uudet vanteet alla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti