sunnuntai 3. huhtikuuta 2022

Tuotetesti: Gtechniq Chrystal Serum Light & EXO pinnoitteet

Koronarajoitukset ovat vihdoin poistuneet, ja kaksi kertaa peruttu näyttelykevät on täällä vihdoin. Suunnitelmat on pysyneet samana aina 2020 asti, eli Garage59 osallistuu kahden auton voimin Pääsiäisen American Car Showhun. Osastolle esille tulee 190E 2.3-16 ja Juhan 250 W123, ja eikähän sieltä jotakin muuta spesiaalia löydy. Myöhemmin vappuviikonloppuna 16v jatkaa näyttelykierrosta Classic Motor Showssa Lahdessa. Nyt kun näyttelyt on jo ovella, on syytä puunata parin kauden jälkeiset käytönjäljet piiloon. Ollessani yhteydessä Autodudeen Cadillacin alustan pinnoittamisen suhteen, sain testiin Gtechniqin Chrystal Serum Lightia. Mukaan tuli myös saman valmistajan EXO pinnoite. Pohjan pinnoittamisesta voit lukea artikkelin tuolta Garagen jenkkipuolelta. Koska tuotteita jäi alkuperäisestä käyttökohteesta, niin päätin kokeilla ensimmäistä kertaa pinnoittaa koko auton. Kohteeksi valikoitui luonnollisesti Cosworth, koska se olisi ensimmäisenä viimeistelyvuorossa.





16v oli tarkoitus esitellä jo siis keväällä 2020, heti  valmistumisen jälkeen. Näin ei kuitenkaan käynyt, joten autolla on ajeltu pari kesää. Toki kilometrejä on tullut varsin maltillisesti, mutta kyllähän pientä pesuhuntua ja muutamia pikkujälkiä oli kuitenkin tullut. Projekti alkoi pienten kiveniskujen korjaamisella. Olen jo useamman vuoden käyttänyt täysmustaan käyttöautooni mustaa maalitussia korjaukseen. Olen kokenut sen äärettömän paljon helpommaksi kuin pelleillä sen pensselipurkin kanssa, mistä ei tule kuin sanomista. Joskus hakiessani maalia Lahden Työkalumakasiinista, huomasin siellä erilaisia tyhjiä Molotowin Marker-tusseja, joihin sai ostaa tussien täyttöpulloissa maaleja. Mieleen juolahti ajatus, että saisiko tussiin sekoitettua ihan oikean kaavan mukaista automaalia! Vihdoin nyt tuli asialle tarve, ja Makasiinin herrojen kanssa sekoitettiin hieman normaalia ohennetumpaa Mersun Blauschwartz 199 värimassaa kynään. Niitä tehtiin testin vuoksi kahta erilaista, joista toiseen lisättii hieman kovetetta. Kovetteen kanssa värimassa on kestävämpää, ja toimii kiveniskuissa ilman lakkaa. Tallille päästyäni pääsin vihdoin testihommiin, ja tuote toimi kuin ajatus. Kynään vaihdettu nylon kärki toimii hienosti, maali juoksee hyvin kärkeen ja sillä saa äärimmäisen tarkan pisteen. Tämän jälkeen puhdistin kohteen, eli puskurin rasvanpoistolla ja kiveniskut katosivat kynällä kuin taikaiskusta, ja helposti.


Pientä pesuhuntua ja naarmua näkyi jo pinnassa.

Seuraavana päivänä päästiinkin sitten itse asiaan, eli pinnoittamiseen. Koska auto oli läpikäyty viimeksi silloin pari vuotta sitten, se vaati myllytyksen. Päätin samalla poistaa muutaman virheen, joten tein lopulta myllytyksen 3-steppinä. Alkuun kävin Mirkan villalaikalla ja Rupeksen epäkeskolla muutaman isomman naarmun läpi, aineena TurtlePro T5. Tämän jälkeen kävin koko auton läpi 1step: epäkesko + sininen rupes vaahtolaikka + T10, 2-step: epäkesko + keltainen rupes vaahtolaikka + T20, 3-step: epäkesko + valkoinen rupes vaahtolaikka + T40. Pinnasta tuli erittäin siisti. 




Myllytyksen jälkeen kävin kaikki kolot ja urat läpi vannepesuharjan ja Gyeon Prepin kanssa läpi, jonka jälkeen puhdistin kaikki loput pinnat mikrokuituliinalla ja Prepillä. Prep ei pettänyt tälläkään kertaa, ja sain kaikki ylimääräiset jäämät pois pinnoista, mikä on ollut itsellä aiemmin hieman ongelmana.




Lähes steriilin puhtaaseen pintaan oli mukava alkaa levittämään pinnoitetta. Duden ohjeet oli hyvä lukea, että pystyin asennoitumaan toimenpiteeseen.  Jaoin pinnat mielessäni pääasiassa panelikohtaisiin alueisiin, mutta isommat pinnat kuten katon ja konepellin osioin noin puolen metrin neliöihin. 





Pakkauksen mukana tuli oma levityssieni, johon laitoin pipetillä pari ruiskausta per alue. Sitten pyyhintä ristikkäisiin suuntiin, että varmistetaan tasainen levitys ja peitto. Otin kaksi uutta mikrokuituliinaa, Keltaisen ensimmäiseen karkeaan pyyhkimiseen ja pinkin loppukiillotukseen. Itse pinnoitteen kanssa saa olla melko tärällä, ettei se pääse kuivamaan asennettaessa. Käytännössä homma meni niin, että levitys ristiin, 1. liinalla nopea pyyhintä heti perään ja 2. liinalla tarkka kiillotus ja tsekkaus, ettei ainetta jäänyt pintaan näkyviin. Ero pinnan liukkaudessa tuntuu heti ja muutos oli huomattava.


Koko auton läpikäytyäni, oli hyvä aika pitää pieni ruokatunti. Auto ehti tässä välissä "cureutua" 2-tuntia, jonka jälkeen aloin pinnottaa sitä EXO:lla. Siinä missä CSL:lle luvataan huima, jopa viiden vuoden kesto ja huomattava lämmön ja erilaisten liuottimien kesto, tuo EXO pintaan ennennäkemättömän hydrofobisuuden, eli vedenhylkimisen. EXO pitää asentaa CSL:n päälle viimeistään 24-tunnin kuluessa, että se tarttuu pohjaan kunnolla. Exon asennus hoitui samaan tapaan CSL:n kanssa. Toinen pinnoituskerta oli hieman ensimmäistä nopeampi, sillä tekniikka oli jo hallussa. Pinnoitteen menekit oli seuraavat. CSL:ää meni ensimmäiseen vaiheeseen noin 25ml. Toki auto on melko pieni. EXO:a meni ehkä hivenen vähemmän, noin 20ml. Käsittelin aineilla myös vanteet.






Pieni video lopputuloksesta:

Lopputulos oli mielestäni aivan älyttömän hyvä. Pinta on todella liukas ja kiiltävä, tasainen ja syvä väriltään. Rehellisyyden nimissä olen hieman suhtautunut skeptisesti varsinkin harrasteauton pinnoittamiseen, mutta en enää. Olen melko varma siitä, että meillä vahat vaihtuvat pinnoitteeseen tästä eteenpäin. Yhtä harrasteautoa kiillottelee ja vahailee kyllä ihan mielellään jopa useamman kerran vuoteen. Kun niitä on useita, niin se alkaa käydä jo työstä. Jos pinnoitteella saadaan pinnat kestämään siisteinä useamman kauden, vähintään niin ettei kaikki autot vaadi käsittelyä aina samaan aikaan, on ajallinenkin hyöty jo niin suuri, että  se on ehdottoman kannattavaa. Pinnoitteen ja pinnan ylläpitoon ja kestoon palaamme myöhemmin, kun saamme hieman metrejä alle. Tämänhetkinen kevään sää näyttää siltä, että ensimmäinen ponnistus tulee heti pääsiäisenä kun auto ajetaan Messukeskukseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti