sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

Oldskool

Oldschool rakentelu tyyli alkoi nostaa rajusti päätään ja Mersufoorumilla oli jo kuolattu BBS RS projektia. Aluvannepuoli oli vielä täysin auki ja ajatuksissa olikin aluksi hankkia jotkut Y-puolaiset tarvikevanteet 18-tuumaisina. Nettivaraosaa selatessani silmiin osui kuitenkin BBS RS 236 vanteet, jotka majailivat Vimpelissä. Harvinaiset 8.5" x 17" RS:t oli täysi kymppi osuma ja määritti aika pitkälle auton tyylisuunnan. BBS:ien hankinta laukaisi myös melkoisen hamstrausvaiheen ja kyseisen firman tuotteita ja muita retrovanteita kävi tallilla entisöinnissä kymmeniä sarjoja seuraavan 2-3 vuoden aikana.

Vimpelistä löytyneen alkuperäiskuntoiset 8.5x17 BBS RS 236:t

Vanteiden hoito oli jäänyt vähän vähemmälle viime aikoina.
Ärrässät olivat kuluneessa alkuperäiskunnossa ja alunperin pyörineet Audi 100 tai 200 alla. 5x112 jako kuitenkin täsmäsi Mersun kanssa joten se riitti. Erään Mersufoorumilaisen harrastajan tekemä entisöinti vastaaville 16" vanteille selvitti hieman minkälaisesta prosessista oli kyse. Jotakin aiempaa kokemusta alumiinin kiillottamisesta jo olikin joten ihan puhtaalta pöydältä ei tarvinnut lähteä liikkeelle. Vanteet purettiin ja pestiin, jonka jälkeen sisäkannut ja keskiöt hiottiin ja maalattiin ruiskulla MB Brilliantsilber hopealla, jota olen käyttänyt lähes aina hopeita vanteita maalatessani. Kehistä valittiin kaksi parhaiten säilynyttä, ja ne entisöitiin. Oma tapani on hioa kanttarijäljet puhdistuslaikalla (ns. somalilaikka) kevyesti tasaiseksi ja sen jälkeenalkaa käsityö. Hyvä lähtökohta karkeiden hapettumien ja naarmujen poistoon on 240 karkeuden vesihiomapaperi, jonka jälkeen siirrytän asteittan 240-400-600-800-1000-1200-(1500). Vettä on turha säästellä ja se kannatta vaihtaa usein. Ihka ensimmäiset kehät kiillotin käsin puuvilla kankaan ja Sonax chrom & alu pasten avulla, mutta myöhemmin siirryin käyttämään erilaisia kiillotuslaikkoja ja kovavahoja. Vahoissa tärkeintä on se että tuote on tarkoitettu kiillotusvaiheeseen, eli ensin karkea sitten hieno.Suurta merkitystä en ole itse huomannut sillä onko aine tarkoitettu juuri alumiinin vai rosterin kiillotukseen, mutta kyllä näistäkin toki eroa saa aikaan. Se mitä lopputulokselta haetaan määrittää välineiden laadun ja määrän. Rättilaikkojen koko vaikuttaa myös kiillotusjälkeen sillä tokihan se pienempi laikka pyörii nopeampaa jos koneesta ei muuteta kierroksia. Pienempi myös kuumenee juuri tuon nopeuden vuoksi ja se taas usein aiheuttaa vahan palamista kiinni.

Pesun jälkeen oli mukava huomata maalin olevan vielä hyvässä kunnossa.

Kehien irroitusta.

Ennen EU-säädöksiä Nitro Morsilla sai vanhat lakat pois nopeasti. Vaan ei saa enää nykyisellä litkulla.

Keskiöt ja kannut uudessa maalissa.
RS vanteiden yksi mielestäni ärsyttävimpiä entisöinti osuuksia on keskimutterien hiominen. Kiillotushan on koneellisesti suht helppoa puuhaa, mutta hiomisen joutuu oikeastaan aina tehdä käsin ja tuollainen kuuskantti mutteri on aikasta rasittavan muotoinen. Kiillotusoperaation jälkeen Saksasta löydettin eBayn kautta 2.5" tuumaa leveät takakehät alkuperäisten 1.5" leveiden tilalle. Samaan syssyyn tilattiin kultaiset kehäpultit ja uudet "3D" BBS keskimerkit.

Keskimutterit kiillotettuna.


Vanteiden valmistuttua ei riemulla ollut rajaa, mutta sekin riemu loppui lyhyeen kun ne eivät menneetkään paikalleen autoon! Eipä ollut sitten mitattu että Mersu keskireikä täytyy olla suurempi kuin Audissa. Onneksi kaverini Oskarin isä tekee koneistustöitä ja hän hoiti keskireijän suurentamisen sorvilla nopealla aikataululla. Renkaaksi valittiin Hankookin pyöreäolkaiset K104:t koossa 215/45R17 eteen ja 235/40R17 taakse.

Uudet takakehät Saksasta.





Koska vanteen halkaisija ja leveys kasvoi alkuperäisestä ne oli pakko muutoskatsastaa. Oli hieman epäselvää onko hyväksyttävää, että vanne tulee korin ulkopuolelle vaikka renkaan kuvio jää auton sisään vai pitääko koko pyörä olla korin sisällä. Tämän vuoksi tein pienen väliaikaisratkaisun VW Golfin kaaria lainaamalla ja näin ollen koko pyörä saatiin "korin" sisälle ja leima paperiin.

Tilapainen levitysratkaisu.


Oldskool ajatusta haluttiin hieman jatkaa vielä ja etsiskelin eBaysta mersun omia mallimerkintöjä sopivilla kirjaimilla. "turbodiesel" ja "kompressor" tekstejä yhdistelemällä sain rakennettua "Oldskool" tekstin takakontin kanteen alkuperäiselle paikalle. Pisteeksi i:n päälle löysin dieselmalliset kromipäät pakoputkeen.

Hieman korkealla ollaan vielä kun renkaan on juuri vaihdettu.

Oldskool teksti tehtiin Mersun omista mallimerkinnöistä.

Koristeeksi löytyi Diesel-malliset kromatut putkenpäät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti