sunnuntai 10. joulukuuta 2017

Projekti käyntiin sisustalla

Kulunut Sportline nuppi oli projektin ensimmäinen työ.
Olen monesti tottunut aloittamaan projekti melko hämmentävistä palikoista. Tällä kertaa hankin Coupeen alkuperäisen Sportlinen vaihdekepin nupin, joka oli hieman pääsyt ränsistymään. Tuollainen manuaalin nuppi tuli kunnostettua tuohon 250D:hen pari vuotta takaperin, joten homma oli sinänsä tuttua. Tämä automaatin nuppihan on paljon helpompi, kun siinä ei ole pussia kuten manuaalissa. Nupin "yläkansi" on irroitettava ja sen verhoilu on hyvin yksinkertaista. Sattumalta siihen edelliseen nuppiin hankittua nahkaa oli vielä jäljellä, joten sain siitä tarvittavan palan korjaukseen. Uuden nahan kanssa nuppi näyttääkin jo varsin asialliselta.


Sportlinen nupin pystyy kohtuu vaivalla purkamaan.

Kannen uudelleen verhoilu ei ole kovin vaativa homma.







Seuraavaksi projektia lähdettiin viemään eteenpäin sisustan purkamisella pesua varten. Kaikki jälkiasennusroinat lensivät samalla suoraan sekajätteeseen. Rikotut tai muuten kuluneet sisäosat listattiin ja myöhemmin hankin ehjät osat purkuautoista tilalle. Tulipa hyväksi tutuksi tulleen Arin luona käytyä melkoisen monta kertaa tuon muutaman viikon aikana. Taisinpa yhtenä viikkona olla kylässä joka päivä.


Verhoilut irrotettuna odottamassa pesua.

Nahkasisusta oli hyvin säilynyt eikä tarvinnut kuin pesun ja hoitoainekäsittelyn.

Kaikki vähänkään kuluneet osat uusittin ja ylimääräiset jälkiasennus johdotukset ja vimpaimet poistettiin,
Matot ja muut karvaiset pestiin hyväksi havaitulla Tolu+Mäntysuopa liuoksella ja porstalla. Huuhtelu sitten painepesurilla. Penkit ja nahkaosat pestiin sienellä ja Marseille saippualla ennen Furniture clinicin Re-Balm käsittelyä. Autossa ei ollut etukäsinojaa, vaikka kaikki varusteet muuten tuntui olevan. Onneksi Arilta löytyi superhyvä nahkainen käsinoja sedanista, ja toinen käsinoja coupesta, johon tuo nahkainen pussi vaihdettiin. Coupen käsinojassa on se ero, että se ei lukitu ala-asentoon kuten sedanissa. Tämä sen takia että noja ei osu keskikonsoliin kun penkin selkänojaa käännetään.


Ohjaamo äänieristettiin kauttaaltaan.
Ovipahvit oli hieman rikki kiinnityksiltään, joten ne korjattiin ja istutettiin uudelleen paikalleen ovien äänieristämisen jälkeen. Samalla sisälattiat pestiin ja eritettiin Ground Zeron bitumimatolla kauttaaltaan. Kaiuttimet uusittiin Ground Zeron tuotteilla ja ne asennettiin paikalleen asennuskauluksilla alkuperäispaikoille. Näin asennus on siisti, tukeva ja ei pilaa alkuperäisiä kiinnikkeitä.



Hämmentävä sekasotku kilvenvalojen johtosarjasta purettiin pois ja korvattiin alkuperäisellä johtosarjalla. Vikavalo hävisi samantien.
Mittarin trippi osa ei toiminut, mutta syyksi paljastui vain paikaltaan tipahtanut akseli. Palaneen polttimon merkkivalo sen sijaan vaati enemmän pään rapsutusta. Lopulta syyksi löytyi aivan mystisesti takaluukun rekisterikilven valoille menevän johtonipun katkaisu! Valoille oli sitten kuitenkin vedetty uudet johdot mutta alkuperäiset oli jääneet käyttämättä? Tämä ongelma poistui, kun hankin alkuperäisen johtosarjan ja vaihdoin sen tuon tee-se-itse viritelmän tilalle.


Kynnyslistat pistävät huonokuntoisena silmiin kun ovi avataan. Onneksi alumiiniteippi sarjoja on saatavilla eBaysta.

Vanha kunnostamaton lista josta revenneet teipit poistettu vs. uusituilla teipeillä oleva.

Coupeen ei ollut yhtämittaisia teippejä, joten käytin sedanin sarjasta kaikki teipit ja tein ne kaksiosaisena.
Sisälle osia vaihdettiin seuraavasti: Keskikonsoli, kojelaudan alaosa oikealle, a-pilarit, valokytkimen kehys, tuuletusilmaritilät oikealle ja vasemmalle, potkumuovi apukuskille ja muuta pienempää. Keskituuletusräppänän kehys maalattiin uudelleen, jalopuut hiottiin ja lakattiin uudelleen, käsinoja etupenkkiin lisättiin, ratin nahka elvytettiin, vaihdettiin Sportlinen vaihdenuppi, kaikki sisävalot uusittiin, kumiset kuramatot vaihdettiin uusiin kankaisiin. Ovipahvit kunnostettiin, ovien kynnyslistoihin uusittiin alumiiniteipit, kabiini äänieristettiin ja uusittiin musiikkilaitteet. 


Myös pähkinäpuuosat olivat halkeilleet, joten ne otettiin työn alle.
Ennen uudelleen kokoonpanoa keskityttiin seuraavaksi korin ongelmiin, ja niitähän riitti. Niistä lisää seuraavaksi.



2 kommenttia:

  1. Moi.
    "Kynnyslistat pistävät huonokuntoisena silmiin kun ovi avataan. Onneksi alumiiniteippi sarjoja on saatavilla eBaysta."
    Mistä olet tilannut teipit?
    -Roger

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi,

      Niitä löytyy esim. Saksan ebaysta kun hakee Reparatursatz Einstiegsleisten Mercedes W124.
      Itsekin teetin näitä suomessamuutaman setin tuohon hyllyyn mutta vinyyliteipistä. Tuo alumiini tahtoo rypistyä lämpövaihteluiden seurauksena. Muovi-muovi yhdistelmä toimii paremmin.

      Poista