keskiviikko 14. maaliskuuta 2018

Konehuone kuosiin





Coupen konehuone oli aavistuksen rivon oloinen ostaessa. Moottorin päätymuovi oli halki, ja venttiilikopan maali oli pahoin lohkeillut. Koppaa on ilmeisesti kahta erilaista, magnesiumseoksesta ja alumiinista valmsitettua. Oli niin tai näin, on molemmissa samaa maaliongelmaa, eli ajan saatossa alkuperäinen maali alkaa lohkeilla. Jos maalia on ollut kopan sisäpuolella, se voi irrota myös nokkien päälle ja sitäkautta öljyn kiertoon.


Alkuperäinen maali oli jo pahasti lohkeillut.


Pelkällä paineilmalla lähti jo tämän verran lisää maalia.
Ensitöikseni tilasin uuden tiivistesarjan Motonetista, ja se saapuikin parissa päivässä. Kopan irrottelin ja otin mukaan työpaikalle pesua ja purkua varten. Samalla korjasin jo aiempien omistajien jäljiltä korkatut puolapoteron kierteet Helicoileilla. Matka jatkui siitä puhallukseen jossa koppa putsattiin lopuista maaleista alumiinioksidilla. RAL Sävykartasta vertasin vastaavaa vaaleanharmaata sävyä, ja päädyin RAL 7044 Silk grey väriin. Alkuperäisessä maalissa on hieman helmiäistä mukana, mutta mikään metallihohtoväri sekään ei oikeastaan ole. Uusi maali on ihan ilman kiteitä.


Kansi puhallettu alumiinioksidilla.

Ja uusi pulverimaali pinnassa.

Uudet tiivisteet paikallaan.





Pulverimaalauksen jälkeen asensin uudet tiivisteet ja kasasin kannen sisään tulevat osat takaisin paikalleen.  Uuden kopan pultit olin jo hankkinut marmorilta aiemmin. Kamat kasaan ja kansi momentiin.


Myös koneen etumuovi kunnostettiin.





Koneen etumuovin korjasin muovihitsaamalla, ja kevyen kittauksen jälkeen maalasin sen 2K mattamustalla pisaroimalla. Samalla uuden värin sai jarrujen hydelohkon kansi. Muuten konehuone putsailtiin kauttaaltaan. Pieni kunnostusprojekti, mutta suuri vaikutus kokonaisuuteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti