sunnuntai 17. helmikuuta 2019

Takakelkan ja etunapojen kunnostus

Tuossa taannoin jo mainitsin että hain toisen takakelkan ja etunavat kunnostettavaksi, niin saa vaihtaa sitten kerralla ne kun auto tulee joskus takasin. Purin palikat osiin tallissa, eikä voi sanoa etteikö muutama ärräpää olisi taas päässyt. Lähinnä ongelmat tuli konemattomuudesta tiettyjen osien kanssa ja ennenkaikkea huonoista tai kokonaan olemattomista työkaluista.

Zoom in (real dimensions: 576 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Yksi ongelmakohta oli etujarrukilvet, tai niiden jämät, joiden ruuvit oli todella pahasti ruostuneet. Muutama lähti pihdeillä ja loput poralla ja vastakierretapilla, kunnes se perhanan tappi päätti katketa sinne viimeiseen ruuviin. Siinä sitten melkoisella kikkailulla sain sen jämän pois ja lopulta porasin katkenneen ruuvin pois ja tein uudet kierteet.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Narinahelojen poisto aiheutti uskomatonta päänvaivaa. En oikein edes ymmärrä miten ne niin jumissa voi edes olla. Kokeilin ruuvipenkissä ja kierretangon avulla mutta ei sitten niin mitään. Lopulta halkaisin kuviosahalla keskiholkin osiin ja naputtelin pois. Sitten sahasin ulkokoolin halki ja lopulta myös sen sai pois.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Tiedossa oli että myös kelkan puslat on hankalat, mutta etummaiset lähti itseasiassa kohtuuvaivalla kun antoi reilusti lämpöä kuppiin ja kampesi puslat irti pienellä vääntöraudalla. Takimmaiset vaati hieman enemmän töitä, mutta samalla menetelmällä ne sieltä lopulta tuli.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Kun osat oli vihdoin irti kiikutin ne puhallukseen, jonka jälkeen pintaan sipaistiin puolikiiltävä musta pulveri. Navat ja olka-akselit puhallettiin myös ja ne vein sinkittäväksi. Kelkan varsisarjahan tuli Bendelilta Saksasta ja ne oli Febin tavaraa.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 576 x 768)Kuva

Kasauksessakin oli omat haasteensa. Kelkan puslat meni hyvän rasvauksen jälkeen kumivasaralla eteen mutta jälleen takana vaati töitä. Lopuksi käytin 16mm kierretankoa ja vanhoja takapyörän laakereita puristimena jolla ne plumpsahti paikalleen. Takatukivarren sisäpuslat meni vastaavanlaisella systeemillä mutta olivat yllättävän työläät. Tässä kun on sellaiset teräs ulkovaipalla olevat versiot. Laakerit meni paikalleen kohtuullisella naputtelulla. Pakastin laakerit varmuuden vuoksi ja annoin pesiin hieman lämpöä. Vanhat laakerit olivat hyvänä apuna tässäkin. Narinahelat meni varsin sopuisasti paikalleen hylsy/kierretanko virityksellä.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Kelkan kasaus oli kohtuu suoraviivaista uusilla osilla. Jarruosat uusittiin samalla Aten tuotteilla. Jarrukilvet tuli uudet ja ne pulverimaalasin vielä uusiksi kun maali tuntui niin ohuelta. Käytetyt irtohilppeet ja pultit myös sinkittiin. Toki varsien mukana tuli uudet pultit. Samalla uusin käsijarrun vaijerit. Käppärin muut osat puhallettiin ja sinkittiin samalla.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Myös kardaanin putsasin ja maalasin. Jätin vanhat väriraidat kun ne oli niin hyvässä kunnossa. Samalla vaihdoin uuden kannatinlaakerin ja suojakumin. Pultit kävi tästäkin sinkissä.

Zoom in (real dimensions: 1024 x 768)Kuva

Vielä on tekemättä jarrusatulat, jotka ajattelin myös hakea purkuautosta, niin ei tarvi jättää jarrutonta autoa maalarille. Samat satulathan tuossa on kun 220-300E w124:ssa joten niitä on pilvin pimein tarjolla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti