tiistai 18. tammikuuta 2022

Ilmastoinnin iloa 300D:ssä

Tässähän ei ilmastointi ollut toiminnassa ostettaessa, enkä siihen sen kummemmin alannut viime syksynä paneutumaan. Edellinen omistaja kertoi täyttäneensä systeemin viime keväänä, mutta aineet oli kadonneet parissa kuukaudessa. Itse ajattelin, että mahtaneeko vain R134:t tulleet läpi. No kesä kun on oli ollut mitä mainioin, niin tuolle AC:llekin oli käyttöä, vaikka toki dieseli oli ollut hetken aikaa seisonnassa kun olin ajoni pystynyt hoitamaan 16v:llä. Siispä aikaa varaamaan taas Thermotekiltä, ja aineet sisälle. Ilmastointihan toimi hienosti kun RS24:t oli täytetty, mutta Timo halusi vielä tutkia onko vuotoja. Kaikki liitokset oli kunnossa, mutta sitten huomattiinkin, että itse letkut vuotaa läpi! Saippuavedellä näki kun pienen pientä kuplaa nousi letkusta useasta paikkaa. Näkyviä halkeamia ei ollut, mutta letku vaan oli niin pahasti krakeloitunut, että se päästi läpi.


Kuva

Eli eihän siinä sitten muutakuin aineet talteen, ja kotiin irrottamaan letkuja. Tällaisessa diesel 124:ssa ilmastoinnin huolto ja letkujen irrotus onkin sitten älyttömän hienosti suunniteltu, ja homma hoituu käden käänteessä. Letkunkin saa purettua yläkautta ilman kompuran irroitusta, kun taas tenavassa jouduin irrottamaan kompuran ja sen vuoksi myös vakaajan, ja silti on ahdasta kun perk*. Letkut toimitin Nastolaan ja Timo uusi kaikki kumiosat. Sitten pikku putsausta ja keltapassivointilookki maali päälle. Uusi kuivain paikalleen ja letkut kiinni uusien tiivisteiden kera.

Kuva

Lopuksi päästiin täyttämmään järjestelmä uudelleen. Nyt kaikki pelaa hienosti, eikä vuotoja enää ole. Taloudessa on nyt kolme autoa jossa on toimiva ilmastointi niin mikäs sen parempaa.

Auto kun alkoi olla hienossa kunnossa, päätin käydä oikein järkkärillä ottamassa hieman kuvia.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti