tiistai 18. tammikuuta 2022

Kuulumisia dieselrintamalta

Päivitykset ovat taas jääneet tekemättä, joten tässä kuulumisia 300D projektin osalta. Aloitetaan viime talvesta.


Kuva

Kävinköhän toista kertaa töissä autolla kunnostuksen jälkeen, niin heti motarille päästyäni napsahti kivi tai nasta tuulilasiin ja halkihan se meni. Halkeama oli kotiin tullessa n. 15cm, ja seuraavana aamuna koko matkan ylhäältä alas. Lahden autolasikeskus vaihtoi uuden lasin ja samalla pojat hioivat lasin kehyksestä pintaruosteet pois ja maalasivat kehyksen. Molemmin puolin lasin alla oli yläreunassa noin 30cm pituiset ruostealueet.
Tuosta lasin hajoamisesta sisuuntuneena päätin suojata nuo 500E lasit kirkkaalla suojakalvolla. Ihan jos siitä olisi edes vähän hyötyä kulumisen estämiseksi.


Kuva

Kuva

Jostain syystä lasinvaihdon jälkeen alkoi näille dieseleille tyypillinen sammumisongelma. Auto kyllä sammui, mutta hitaasti. Avain oli jo taskussa, kun kone hitaasti hörähteli sammuksiin. Aloitin tutkimalla onko letkut kunnossa ja kumipäät ehjiä. Mitään vikaa en huomannut, joten tilasin uuden sammutinkalvon ja vaihdoin sen. Vanhakin paljastui ehjäksi, joten operaatiosta ei ollut mitään hyötyä. Edellisestä 250D:stä mulla hajosi se virtalukon alipainekytkin, joten vaihdoin senkin. Samalla uusin sinne alipaineletkut ja kumiletkut sekä vaihdoin jo kuluneen virtalukon pohjan uuteen. No, eipä tästäkään operaatiosta apuja ollut, joten päätin tilata Saksasta vielä uuden Pierburgin alipainepumpun. Autossa oli vielä alkuperäinen kuulalaakerimallin pumppu, joten tämä päivitys on tulevaisuuden kannalta ihan kannattava. Edelleenkään ei mitään vaikutusta. Tämän jälkeen kävin vielä alipaineletkut varmaan 20-kertaa läpi, testasin valokytkimen, kokeilin jopa letkuja toisiin umpioihin.. mutta ei niin ei. Sitten kysyin Faceryhmästä jeesiä, ja tuttu harrastaja ehdotti jarrutehostimen takaiskuventtiiliä. Kävinkin sitten hakemassa purkuautosta toisen letkun ja kas kummaa, auto sammuu taas niinkuin pitää . Eli pienestä se on joskus kiinni, ja hyvin epätodennäköisistä vioista.

Kuva

Syksyllä vaihdoin nuo orkkis 15” talvipyörätkin alle, mutta ajotuntuma ja ulkonäkö ei vaan millään ollut itselle mieluisia, joten hankin 16” 500E kasireijät 16x8 ET34 ja niille lähes käyttämättömät Hankookin iPike RS nastat 205/55R16 koossa. Noilla ulkonäkö ja se ajettavuuskin päivittyi mieluisalle tasolle. Vanteille riitti fiksaukseksi pelkkä myllytys ja vahaus. Renkaita vaihtaessani huomasin toisen hyvin mersumaisen vian, eli toinen takajousi oli puolikierrosta alapäästä poikki. Löysin lähestulkoon käyttämättömät Sportlinen jouset, jotka odottaa edelleen vaihtoa. Katsastus olisi tulossa maaliskuussa, joten sitä ennen täytyy ne vaihtaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Muuten auto on ollut nyt päivittäisessä ajossa, ja kyllähän se noilla veroilla onkin pakko hyödyntää, sen verran tyyristä maksua on. Kilsoja nyt ei paljoa ole tullut kun ajo on tuossa nurkissa pyörimistä. Toivotaan nyt että ne ”legendaariset” 124:n huolettomat kilsat alkaa tästä eteenpäin. Harmittavasti kahden edellisen lankun kohdalla korjauskulut on olleet kuitenkin suurimmat kaikkien muitten Mersujen joukosta, joissa on ollut 211/204 koppaisia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti