tiistai 18. tammikuuta 2022

BBS RS 236 - Entisöinti osa 1

Loppuvuodesta bongasin myynnistä AMG Aero3 vanteet, mitä yritin kissojen ja koirien kanssa etsiä cossuun pari vuotta sitten. Hinta oli mielestäni kohtuullinen, ja sillon parivuotta sitten olisin ne kopannut heti.. nyt kuitenkaan en saanut perusteltua itselle millään niiden ostoa ja hillosin niitten ostoa pari kuukautta. Sitten huomasin klubin lehdessä, että erään upean AMG varustellun 560SEC omistaja etsii Aeroja autosta vuosien varrella kadonneitten tilalle, joten vinkkasin sitten näistä hänelle. No aerothan tekivät kauppansa, ja uusi omistaja toimittikin ne sitten samantien kunnostukseen tuonne Ylivieskan suunnalle.. siinä kun hierottiin tuttavuutta sec miehen kanssa, kävi ilmi, että hänellä jäi nyt sitten 17” BBS RS:t vaille käyttöä. Räsät oli samat RS236:t millaiset olin itse rahantarpeessa hukannut vuonna 2010, että sain silloisen tuontiauton verot maksuun. Se myyminen onkin sitten harmittanut vuosia ja olen satunnaisesti yrittänyt 17” räsiä etsiä tilalle, mutta todennut hintojen karanneen älyttömyyksiin.. no kiitollisena vinkistä sain nämä sitten ostaa pois varsin kohtuullisella korvauksella. Toki näistä puuttui kokonaan keskipeitelevyt, eli vohvelit, merkit ja mutterit. Jos yhtään on näistä vanteista perillä, tietää, että niiden hinta on äkkiä puolet vanteiden hinnasta. Satoja euroja jokatapauksessa. Vanteiden historia on omalla tavallaan mielenkiintoinen, sillä niiden aiempi omistaja on ollut herra Robert Paulig.


Kuva

Vanteet matkasi sitten vuoden vaihteen jälkeen kotiin. Lisähommana yhdessä takakannussa oli noin 10mm murtuma, joka koitetaan hitsata. Jos ei onnistu niin ostetaan uusi takakannu.

Kuva

Vohveleita yritin etsiä ebaysta ja ympäri maailmaa, mutta törmäsin ihan kotosuomessa myytäviin uusiin alkuperäisiin. Pidin niitä alkuun kalliina, mutta kun olin muutaman päivän tutkinut tarjontaa totesin etten saisi maailmalta kuin yhden tai kaksi käytettyä samalla rahalla. Vasta kauppoja hierottaessa selvisi, että alkuperäisyydestä huolimatta nämä eivät olleet RS:n vohvelit, vaan RG:n. RG:ssä käytetään muovista mutteria, joka vaatii 18mm isomman keskireijän vohveliin. Näinpä siis RS:n mutteria ja RG:n vohvelia ei saisi sellaisenaan lukittua toisiinsa yhteen pakettiin kuten ne kuuluu olla.


Kuva

Kuva

Tämän otin lähinnä haasteena, ja ostin lätyt pois. Pyysin myyjältä mitat hänen alkuperäisistä RS vohveleista ja mallinsin 3D:nä muovisen adapterin jolla osat saisi toimimaan yhteen.


Kuva

Kuva

Teetin ekasta mallista yhden proton ja testasin sillä toimivuutta. Se toimi jo ihan hyvin, mutta tein pieniä muutoksia, ennenkö tulostutin 4kpl lisää.


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Nyt adapteri napsahtaa vohveliin nätisti kiinni, ja saksasta uustuotantona tilatut mutterit saa lukittua nyt sokilla kiinni vohveleihin. Adapteriin tein myös puuttuvan stopparin, mikä alkuperäisessä vohvelissa stoppaa lätyn juuri oikeaan kohtaan kiristettäessä. Mutteri olivat positiivinen yllätys sekä laadultaan, että hinnaltaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Keskimerkkien hintakin oli päässyt pomppaamaan kymmenessä vuodessa. Nykyään niitä sai yhden sillä rahalla mitä ennen sai sarjan. Huomasin kuitenkin, että Mitsubishin varaosana löytyy samaa 70,6mm ”3D” keskimerkkiä varsin edullisesti, mutta sen kiinnitys on erilainen. Löysin omista varastoista rikkinäisiä vanhoja merkkejä, joista saisin oikeanlaisen pohjan. Niin tilasin uudet mitsun merkit ja pyyhkäisin niistä klipsit irti. Sitten liimasin vanhan merkin pohjan sikaflexillä kiinni. Toimii. Kiinalaisia ~90% oikean näköisiä merkkejä olisi saanut noin 40-50€ setti, nämä jäi nyt noin 60€ maksamaan ja ovat kuitenkin oem tavaraa ja ennenkaikkea ulkonäköä. Aidot uudet oikeanlaiset pyörii siellä 40-70€/kpl riippuen mistä ostaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Loppuja vanhoja merkkejä yritin huvikseni korjata, ja se periaatteessa onnistui, mutta rehellisyyden nimessä tuhosin useamman kuin yhden yrittäessä. Parhaaksi keinoksi muodostui merkin purku osiin. Sitten pohjaan uusi ”väri” johon käytin jotain lasten foliopalloa. Alaosa ja kehys kasaan liimalla. Sitten linssin maalaus takapuolelta ja lopuksi liimaus sikaflexillä mutta vain merkin reunoilta, ei keskeltä. Sitten linssin voi hioa ja kiillottaa rättilaikalla. Ei noista uusia saa tekemälläkään, mutta on ne nyt siistimpiä kun lähtökohta.

Kuva

Tässä vaiheessa vanteet on nyt siinä vaiheessa, että varsinainen kunnostus voidaan aloittaa. Ihan niin övereitä en näistä ajatellut tehdä kun aiemmat oli. Niihin hankin 2,5” lipat taakse ja luulin koko ajan että ne on olleet 9,5”, muttanyt kun näitä mittaili niin nehän on olleet 10”. Ihmekään jos tuli vähän yli tuolla ET:llä (+30-38=-8) lankusta Nuo 8,5” tuolla 1” lipalla ei kyllä näytä miltään, mutta ET30 ne on jo nyt tosi ulkona. Toki en tiedä mihin nämä nyt tulee vai tuleeko toistaiseksi mihinkään alle, niin olen miettinyt 1,5-2” lippaa taakse. Eteen saa jäädä nuo orkkikset. Sisäkannut menee puhallukseen ja pulveriin, keskiöt maalaan ruiskulla, mutta pohdin vielä hopean ja stormsilberin välillä, millä aikanaan maalasin eräät 16” räsät, mitkä on olleet Eekin omistuksessa jo varmaan sen saman 10-vuotta. Pultit tulee kromiset ja noi uudet mutterit täytyy kiillotella. Hyvin konservatiivinen kunnostus siis tulossa.. mutta siitä lisää myöhemmin.

Kuva

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti