maanantai 13. toukokuuta 2024

Avoa alle | CLK 240A Cabriolet

 Edellisessä kirjoituksessa hieman pohjustinkin mitä kaikkea on touhuiltu viimeisen parin vuoden aikana. Jo esiteltyjen autojen jälkeen ensimmäisenä projektina oli sitten A209 korimallin CLK, josta kerron seuraavaksi lisää.

Lumihangessa korjaamon pihalla alkuvuodesta 2023

Avokuume alkoi oikeastaan kesällä 2022, kun olin paikallisessa torstaimiitissä kotinurkilla. Aurinko paistoi, ja lämpötila lähenteli kolmeakymmentä. Siinä ajellessäni 4-ovisella taksimallin dieselmersulla, tuli väkisinkin mieleen, voisiko se kesäauto olla ehkä kuitenkin hieman kesäisempi ja näyttävämpi. Luonnollisesti käytössäni on myös Garagen pääharraste, eli Cadillac, mutta harvemmin sillä tulee lähdettyä extempore iltakahveille. Lisää vettä myllyyn toi 300D:n myyminen tammikuussa 2023, jolloin oli jonkinlainen budjetti olemassa. Avoa en ollut koskaan omistanut, joten korimalli oli siis selvillä, sitten täytyi vaan etsiä millainen mahtuu budjettiin. Omaa silmää miellytti uudemmista Mersuista 209-korimallin CLK, jota pidän onnistuneempana designiltaan niin coupena kuin avona. 209 on 208:ia huomattavasti sulavalinjaisempi ja coupena se on aito hardtop, eikä mikään tolppamalli. Jotkut pitää asiaa, juuri toisinpäin, mutta itse en 208:ia pidä valtavan kauniina autona. Avona sekin on kuitenkin ihan asiallinen, joten katselin myös niitä. Pian kuitenkin totesin, että hintaero hyvän faceliftmallin A208:n kutoskoneella ja A209 mallin välillä on useassa tapauksessa olemattoman pieni, joten vaaka kallistui hyvinkin äkkiä 209:iin.

Ensimmäisten katsomieni autojen mukana oli eräs hiljattain maahantuotu yksilö Pirkanmaalla, jossa oli moni asia niinkuin toivoin. Hyvät värit, 6-kone ja pienet kilometrit. Kuvissakin auto näytti mukavan siistiltä. Keskellä talvea kun oltiin, ei avon myynti ollut liikkeelläkään prioriteettina, joten se oli toisella paikkakunnalla korjattavana toimimattoman katon vuoksi. Vika oli tuolloin jo korjattu (mikrokytkin), ja auto odotti noutoa ulkona lumihangessa. Sen verran mitä siitä näkyi, vaikutti auto ihan kohtuulliselta, ei virheettömältä, mutta ei nyt pahaltakaan. Viikonlopun verran puntaroin asiaa, ja palatessani kotiinpäin kävin hieromassa kaupat myyjän kanssa. Auton nouto sovittiin myöhemmäksi.

Kaupat tehty ja Aapiskukon pihassa huhtikuussa 2023

Odottavan aika on pitkä, ja odotukset oli korkealla kun vihdoin pääsin autoa hakemaan huhtikuussa 2023. Auto oli siinävaiheessa maahantulokatsastettu ja rekisteröity. Kun vihdoin pääsin tutkimaan autoa, alkoi siitä sitten huomata kaikenlaista pikku näpertämistä. Koeajolla ensimmäisenä korpesi kamalaa meteliä pitävä rosteriputki, joka ei sopinut matalatehoisen kutoskoneen kanssa sitten yhtään samaan pakettiin. Sisustassa oli vahva haju, ja se oli huomattavasti likaisempi kuin kuvissa ja lasin takaa tutkiessa. Oli naarmuja, jälkiä, tuunauksia ja sotkuinen konehuone. Katto sentään toimi, vaikka senkin osissa oli mekaanisia ongelmia.

Fiilis oli oikeastaan sellainen, että jatkan takaisin kotiin Junalla, mutta parin tunnin tuumailujen jälkeen tein lopulta viralliset kaupat ja lähdin ajelemaan kohti Lahtea. Matkalla fiilis itseasiassa parani, eikä kaupat enää kaduttaneet niin paljon kuin alussa. Alla oli kuitenkin avo, ja tästä suunta olisi vaan ylöspäin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti