maanantai 6. toukokuuta 2024

Blogin kuulumisia keväällä 2024

 Tervehdys pitkästä aikaa arvon lukijat. Blogissa on ollut pitkään hiljaiseloa, mutta autoja on rakennettu kyllä tälläkin välillä kohtuullisen ahkerasti. Ennenkö aloitan kirjoittamaan auki uusia projekteja, päätin että on tarpeen tehdä pieni yhteenveto, mitä kaikkea tässä välillä on tehty.

300D lähti uuden omistajan matkaan.

Ensimmäisenä kerrottakoon, että 300D myytiin tammikuussa 2023. Se oli ikäänkuin hiljaisessa myynnissä, enkä laittanut autoa edes Nettiautoon, vaan kaupittelin sitä lyhyen ajan Torissa. Sieltä sen bongasikin nopeasti Mersuihin hurahtanut Toyota-mies ja viikon päästä auto jatkoikin matkaa tuonne Pirkanmaalle. 300D tuntui tuolloin hieman ylimääräiseltä kulkineelta, eikä se perusmallin sedanina enää oikein antanut kesäkäytössä mitään erityisiä tuntemuksia. Tuli fiilis, että voisiko se kesäauto olla hieman kesäisempi, kuin vanha 4-ovinen diesel? 

CLK kuvattuna ennen hankintaa Ideaparkin takana lumihangessa.

Dieselin myynnin jälkeen alkoi tehdä todenteolla mieli avoautoa. Sellaista kun ei ollut koskaa itsellä, eikä kellään muillakaan perheenjäsenellä ollut. Jo ennen 16V projektia haavelin A124 Cabrioletista, nimenomaan vanhempana 2.sarjan autona 300-24 moottorilla, mutta eipä niitä silloin löytynyt, ja viime vuonna tilanne oli jo niin paha, että hinnat olivat suorastaan riistäytyneet käsistä. Aloin tutkia nuorempaa Mercedeksen mallistoa, josta A209 sarjan CLK oli jo pitkään miellyttänyt omaa silmää. Avoja etsittiin jo pitkin syksyä, mutta 300D myynti antoi siihen vihdoin oikeasti mahdollisuuden, joten tarjontaa alettiin tutkia ihan oikeasti. Ensimmäisten joukossa bongasin Pirkanmaalta CLK240 -04 Cabrion, jossa musta metalliväri ja vaaleanharmaa nahkasisusta puhuttelivat. Tästä autosta kättelin sitten kaupat maaliskuussa, ja auto siirtyi Lahteen Huhtikuussa 2023. Kirjoitan kyseisestä autosta projektikertomuksen tänne kokonaisuudessaan myöhemmin.

2.3-16 kuvattuna uuden omistajan väliaikaisessa säilytystilassa.

Isoin juttu viime vuonna oli, että 2.3-16 myytiin myös keväällä. Auto jäi tänne Suomeen Jyväskylän suunnalle keräilijälle. Itselläni oli huutava tarve hankkia lisää tilaa, joten auton myynti meni suoraan uuden hallitilan hankkimiseen. 16V oli hieno auto, ja mielestäni varsin hyväkin mallinsa yksilö, mutta sinänsä sen myyminen ei ole sen enempää aiheuttanut tunnontuskia, paremminkin vaan antanut mahdollisuuden jatkaa harrastusta uusien kohteiden kanssa. Toivotan kuitenkin vielä näin jälkikäteen mukavia yhteishetkiä auton kanssa. Ennen myyntiä 16V kuitenkin ehti vielä osallistua Lapua Motor Showhun yhdessä Juhan 250 W123:n kanssa, joka niin ikään myytiin viime vuonna.

Keväällä tilanne oli siis se, että molemmat aikaisemmat MR mersut oli myyty, ja tilalla oli uudempi avo-CLK, joka toimi käytönnössä koko kesän harrasteautona, koska Cadillac oli jälleen kerran uudelleen maalattavana. Kesän kääntyessä kohti syksyä, oli taas Cadillac palannut kotiin, ja "uusi" CLK alkoi tuntua ehkä liian tuoreelta harrasteautoksi. Sinänsä siis nautin kesästä avon ratissa, ja mielestäni auto oli jopa harvinaisen hieno, mutta menetin vain mielenkiinnon. Tähän saattoi vaikuttaa yht'äkkiä facebookissa vastaan tullut ilmoitus siististä MR kilpisestä 420SEC:stä, joka alkoi kiinnostaa todenteolla. CLK oli myynnissä muutaman viikon, kunnes tärppäsi, ja ostaja sillekin löytyi, mistäpä muualta kuin Pirkanmaalta. Harmillista oli kuitenkin se, että myydessäni auton maanantaina, oli SEC myyty jo sunnuntaina. Jäin siis ilman autoa, ja sehän aiheutti hieman turhautumista. Pari tuntia CLK:n myynnin jälkeen olin kuitenkin sopinut jos seuraavat kaupat Espoossa sijainneesta 190E:stä. Tämä yhdellä perheellä uudesta saakka ollut yksilö oli päältä musta, ja sisältä punaisella nahkasisustalla. Erittäin erikoinen yhdistelmä siis. Päivää myöhemmin tenavatähti oli Lahdessa ja oli jälleen aika uuden projektin. Tästäkin autosta kirjoitan projektikertomuksen tänne myöhemmin.

190E juuri museoituna kuvitteellisen Niemen uimarannan edustalla.

Loppuvuodesta sitten onnistui kuin onnistuikin hankkia se hallitila, jota sitten rempattiin kuukaudenpäivät omaan makuun ja käyttöön sopivammaksi. Sen jälkeen periaatteessa olikin mukavan seesteistä, kunnes alkoi hiipiä ajatus uudesta projektista. Tälläkertaa se SEC ei jättänyt rauhaan, vaan sellaista lähdettiin etsimään. Samalla syntyi päätös myydä myös juuri valmistunut hieno 190E. Vuoden vaihtuessa 24-puolelle, lähti 190 myyntiin, eikä siinä mennyt kuin pari viikkoa, kun Lentokapteenina toimiva harrastaja tuli ja osti auton itselleen. Mersu jäi vielä säilytettäväksi Lahteen, mutta uuden auton etsintä oli jo kovassa vauhdissa. Paria SEC:iä kävin jo katsomassa, mutta ne eivät vakuuttaneet, ja mahdollinen hyvä yksilö oli jo seuraavaksi sovittu katsottavaksi, kunnes Villen Automyynnin Ville soitti että ethän ole autoa vielä hankkinut? Kävi ilmi, että saatavilla olisi rajoitetun ajan aito 2.sarjan 300CE-24, juuri toivomallani Almandinrot värillä, toivomallani mustalla nahkasisustalla, hyvillä kilometreillä ja ilmastoinnilla. Eli kyseessä oli tasan tarkalleen sellainen auto, mitä noin 6-vuotta aiemmin metsästin kissojen ja koirien kanssa. Avolankku muutti meille maaliskuussa 2024, ja luonnollisesti siitä on myös tulossa projektikertomusta.

Vastavalmistunut hallitilan pintaremontti Joulukuussa -23.

En usko, että on hirveän hankalaa kuvitella, ettei blogin kirjoitus ole ollut kovinkaan mielessä noiden mainittujen projektien aikana, joten täällä on ollut hieman hiljaista. Nyt on kuitenkin tarkoitus ottaa hieman rauhallisemmin, joten jää vihdoin aikaa myös kirjoittaa nämä projektit auki tänne.Odotettavissa siis reippaasti uutta materiaalia, joten olkaahan kuulolla.

Tässä se on! Kauan haaveiltu A124 kunnostettuna ja valmiina kesään.


-Antti


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti